اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی کودکان در خانواده های نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد شاهرود

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

3 استادیار،گروه روانشناسی،واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالابود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و در چارچوب یک طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اتیسم با عملکردبالا در سال 1401 در شاهرود بود. جهت گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر از پرسشنامه های مهارت های اجتماعی اسکات بلینی (2007)و شدت علائم اوتیسم گیلیام(1995)استفاده شد. تایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بازی درمانی شناختی-رفتاری بربهبود مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/67 تاثیر دارد(p‹0/01). و این روش درمانی بر بهبود برقراری ارتباط در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکردبالا به میزان 0/40 واحدبر بهبود تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/37واحد و بر بهبود مهارت اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا 0/40واحد تاثیر دارد. بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود مهارت اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم به عملکرد بالا 0/37واحد تاثیر دارد(p<0/01). همچنین بازی درمانی شناختی_رفتاری بر بهبود مهارت های ارتباطی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالابه میزان 0/46واحد تاثیر دارد (p<0/01). و این روش درمانی بر برقراری ارتباط در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/40 و بر بهبود تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/37واحد تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of cognitive-behavioral game therapy on social skills and communication skills of children in military families

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Sahraiyan 1
  • Taherh Mirghaemi 2
  • Shahnaz Nohi 3
1 Faculty of Medical Sciences, Shahrood Azad University
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
3 Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral game therapy on social skills and communication skills of high-functioning autistic children. The research design was semi-experimental and within the framework of a pre-test-post-test design with a control group. The population studied in this research included all children with high functioning autism in 1401 in Shahrood. In order to collect information in the current research, Scott Bellini's (2007) social skills questionnaires and Gilliam's (1995) severity of autism symptoms questionnaires were used. The results of the data analysis showed that cognitive-behavioral play therapy has an effect on improving social skills and communication skills in children with high-functioning autism to the extent of 0.67 (p < 0.01). And this therapeutic method improves communication in high-functioning autistic children by 0.40 units, improves social interaction in high-functioning autistic children by 0.37 units, and improves social skills in high-functioning autistic children. It has an effect of 0.40 units. Cognitive behavioral game therapy has an effect on improving social skills in children with autism to a high performance of 0.37 units (p<0.01). Also, cognitive-behavioral game therapy has an effect on improving communication skills in children with autism with high performance by 0.46 units (p<0.01). And this therapeutic method has an effect on communication in children with high-functioning autism by 0.40 units and on improving social interaction in children with high-functioning autism by 0.37 units.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive behavioral play therapy
  • social skills
  • communication skills
  • autism
استکی آزاد نسیم، گل پرور محسن، سجادیان ایلناز، (1400)، اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر روابط والد-کودک و هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری بر سرمایه عاطفی مادران دارای کودک تک والد، آموزش پرستاری، ۱۰ (۶) :۵۳-۶۴.
دانا، امیر، رضائی، روناک، و شمس، امیر، (1400)، تاثیر مداخله بازی های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا، روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(5 )، 113-125.
نیک نشان شکوفه، گل پرور محسن، عابدی احمد، نصری پیمان، فاموری فاطمه، (1399)، اثر بخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری و بازی درمانی مبتنی بر تاب آوری بر اختلال خواب کودکان مبتلا به درد شکمی عملکردی، نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، ۷ (۱) :۷۵-۸۵.
Al-Otaibi, A., Al-Subaie, A., & Al-Rashid, M. (2019). Reliability and validity of the Autism Social Skills Questionnaire among children with autism in Saudi Arabia. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(10), 3941-3948. [10.1007/s10803-019-03941-y]
Brefort, E., Saint-Georges-Chaumet, Y., Cohen, D., & Saint-Georges, C. (2022). Two-year follow-up of 90 children with autism spectrum disorder receiving intensive developmental play therapy (3i method). BMC pediatrics, 22(1), 373. https://doi.org/10.1186/s12887-022-03431-x
Cumin, J., Pelaez, S., & Mottron, L. (2022). Positive and differential diagnosis of autism in verbal women of typical intelligence: A Delphi study. Autism : the international journal of research and practice, 26(5), 1153–1164. https://doi.org/10.1177/13623613211042719
Daniel, S., Wimpory, D., Delafield-Butt, J. T., Malloch, S., Holck, U., Geretsegger, M., Tortora, S., Osborne, N., Schögler, B., Koch, S., Elias-Masiques, J., Howorth, M. C., Dunbar, P., Swan, K., Rochat, M. J., Schlochtermeier,
R., Forster, K., & Amos, P. (2022). Rhythmic Relating: Bidirectional Support for Social Timing in Autism Therapies. Frontiers in psychology, 13, 793258. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.793258
Elbeltagi, R., Al-Beltagi, M., Saeed, N. K., & Alhawamdeh, R. (2023). Play therapy in children with autism: Its role, implications, and limitations. World journal of clinical pediatrics, 12(1), 1–22. https://doi.org/10.5409/wjcp.v12.i1.1
Fisher, J. E., Mauro, C., Cozza, S. J., Wall, M., Simon, N. M., Ortiz, C. D., Harrington-LaMorie, J., Wang, Y., Fullerton, C. S., Ursano, R. J., & Katherine Shear, M. (2017). Examination of factor structure of the inventory of complicated grief (ICG) in a sample of bereaved military family members with persistent and elevated grief. International journal of methods in psychiatric research, 26(3), e1571. https://doi.org/10.1002/mpr.1571
Hosseini, S., Momeni, A., & Roshandel, A. (2018). Reliability and validity of the Garez test in Iranian children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(10), 3531-3539.
Momeni, A., Roshandel, A., & Shakerian, S. (2018). The reliability and validity of the Autism Social Skills Questionnaire in Iranian children with autism spectrum disorder. Journal of Clinical Psychology Research, 1(1), 1-9.