اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تنش فرزندپروری و پریشانی روانشناختی در مادران نظامی دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

2 گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد لسلامی، رودهن، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تنش فرزندپروری و پریشانی روانشناختی در مادران نظامی دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری در این پژوهش جامعه آماری کلیه مادران نظامی دارای کودک 7 تا 12 ساله مبتلاء به ADHD شهر تهران در سال 1402-1403 بودند. در مرحله اول با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر مادر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه‌‌ آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‏ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس درجه-بندی مقیاس اختلال بیش فعالی- نقص توجه کانرز ، پرسش‌نامه تنش فرزندپروری(PSI-SF) آبدین(1995) و مقیاس پریشانی روان‌شناختی کسلر(K-10) کسلر و همکاران(2003) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه‌‌ها از طریق نرم‏افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد مداخله مذکور در مرحله پس‌آزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر تنش فرزندپروری و پریشانی روان‌شناختی در مادران داشته است(05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می‏توان گفت که فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌‌تواند به عنوان شیوه‌های مناسب برای بهبود تنش فرزندپروری و پریشانی روان‌شناختی در مادران نظامی به اختلال بیش فعالی در مراکز مشاوره به کار برده شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of parenting based on mindfulness on reducing parenting stress and psychological distress in military mothers with children with attention deficit hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • Elahe Sadat mousavi 1
  • mina mojtabaie 2
1 Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
2 Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to effectiveness of parenting based on mindfulness on parenting stress and psychological distress in mothers with children with ADHD. This semi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and follow-up 2 month. The statistical population consisted of all mothers’ children 7-12-year-old with ADHD in Tehran in 2023-2024. In the first stage, using convenience sampling method, 30 mothers were selected and then randomly divided into 2 groups (each group 15 people) were replaced and experimental group underwent parenting based on mindfulness (8 sessions 90 minutes), but the control group received no training and remained in the waiting list. To collect data Conners scale, parenting stress index–short form (PSI-SF) of Abidin (1995) and Kessler psychological distress scale (K-10) of Kessler and et al (2003). Data analysis was performed using SPSS-24 software in two sections: descriptive and inferential (analysis of variance with repeated measures and Bonferroni). The results of the study showed that of mindfulness in post-test and follow up had a significant effect on parenting stress and psychological distress in mothers (P<0.05). Based on the results of the present study, it can be said that mindfulness can be used as a treatment method to on parenting stress and psychological distress in mothers with children with ADHD in counseling centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parenting based on mindfulness
  • parenting stress
  • psychological distress
  • Attention-Deficit Hyperactivity Disorder
  • military mothers