بررسی رابطه‌ بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی در جانبازان قطع عضو

نویسندگان

1 دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

2 دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع) خراسان جنوبی

چکیده

مقدمه: اعتقادات مذهبی به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در زندگی انسان مطرح بوده و می‌تواند بر کیفیت زندگی تأثیر گذار باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی جانبازان قطع عضو در شهرستان خراسان جنوبی انجام شد.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. تعداد نمونه شامل 40 جانباز که در جنگ تحمیلی قطع عضو شده و با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های باورهای مذهبی کلارک و کیفیت زندگیSF-36 بود که از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار بودند. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی در نمونه مورد بررسی وجود دارد (001/0P = و 0486/0- =r) . همچنین نتایج بیانگر رابطه معنادار باورهای مذهبی در کل و نیز با خرده مقیاس سلامت جسمانی (01/0 p= و 405/0r=) و خرده مقیاس سلامت روانی (05/0 p= و 442/0 r=) است. بین خرده مقیاس‌های باورهای مذهبی با خرده مقیاس‌های کیفیت زندگی رابطه معنادار وجود داشت. تنها در دو بعد اعتقادی و تجربه‌ای با زیر مقیاس سلامت جسمی رابطه معنادار وجود نداشت.
بحث: یافته‌ها نشان داد که دینداری و پایبندی به اصول مذهبی می‌تواند از عوامل مثبت تأثیرگذار بر جنبه‌های مختلف کیفیت زندگی جانبازان باشد.

کلیدواژه‌ها