بررسی روابط چندگانه شیوه‌های فرزندپروری، روابط بین فردی و رضایت از زندگی ادراک‌ شده دانشجویان یک دانشگاه نظامی بر فرسودگی تحصیلی آنان

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر همایندی شیوه‌های فرزندپروری و روابط بین فردی از طریق ایجاد رضایت در زندگی دانشجویان یک دانشگاه نظامی بر فرسودگی تحصیلی آنها انجام شد.
روش: این تحقیق از نوع کاربردی بوده و از لحاظ روش تحقیق از نوع همبستگی است. در تجزیه و تحلیل داده نیز از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات نیز، از پرسشنامه‌های شیوه‌های فرزندپروری، رضایت از زندگی، مهارتهای ارتباطی و فرسودگی تحصیلی استفاده گردید.
نتایج: یافته‌های تحقیق نشان داد که رضایت از زندگی والدین به طور مستقیم با فرسودگی تحصیلی فرزندان رابطه دارد و مقدار ضریب مشاهده شده برای آن برابر با 35/0 بوده است و از بین مولفه‌های مهارت‌های ارتباطی، مدیریت هیجانی به طور مستقیم و با مقدار 78/0 و ادراک به طور غیرمستقیم با فرسودگی تحصیلی ارتباط داشته‌اند و در شیوه‌های فرزند پروری، روش استبدادی به طور غیر مستقیم از طریق دو متغیر مدیریت هیجانی و رضایت از زندگی والدین بر فرسودگی تحصیلی تاثیر معناداری داشته است.
بحث: یافته‌های پژوهش حاضر اهمیت ابعاد هریک از متغیرهای پژوهش، در ایجاد یا تقویت فرسودگی تحصیلی را به سیاست گذاران و مدیران آموزشی و مربیان و معلمان بیان می‌کند. این یافته‌ها با برخی از تحقیق‌های پیشین، همسو و با برخی نیز ناهمسو است. همچنین افراد درگیر در محیط‌های آموزشی باید توجه بیشتری به متغیرهای روانشناختی در آموزش عالی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها