بررسی رابطه بین آگاهی به جنگ نرم، هویت فرهنگی و سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالای فرهنگی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 دانشگاه خوارزمی

3 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

مقدمه: جنگ نرم یک جنگ بدون خونریزی و مبتنی بر راهکار های اجتماعی و فرهنگی است، در فرآیند آن قدرت های مهاجم از مرعوب‌سازی و ایجاد بحران های فرهنگی و اجتماعی بهره گیری می‌کنند، تا با یک شوک ذلت بار قدرت و فرهنگ خود را به جامعه هدف غالب کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آگاهی به جنگ نرم، هویت فرهنگی و سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالای فرهنگی در شهروندان تهرانی انجام گرفت. روش: در یک پژوهش توصیفی- پیمایشی، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین کلیه افراد بالای 18 سال ساکن شهر تهران 300 نفر انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسش نامه‌های آگاهی به تهدیدات جنگ نرم، هویت فرهنگی و سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالای فرهنگی، جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین سبک زندگی افراد با آگاهی از جنگ نرم رابطه معنا داری وجود دارد(0/05>P). افزون بر این بین دو متغیر هویت فرهنگی و آگاهی از جنگ نرم رابطه معنا‌داری وجود دارد 0/01>P). همچنین بین سبک زندگی مبتنی با مصرف کالاهای فرهنگی با هویت فرهنگی رابطه معنا داری وجود ندارد. بحث: مهمترین تهدید فرهنگی برای خانواده های ایرانی را در مفهوم سبک زندگی باید جستجو کرد، از این رو باید در قالب های فرهنگی سبک زندگی متناسب با شرایط امروز ایران و مبتنی بر ارزشهای ایرانی- اسلامی در نهادهای ذیربط چارچوب مند شده و تبلیغ گردد.

کلیدواژه‌ها


  1. اشراقی اسکویی، پروین (1376). تهاجم فرهنگی، اولویت‌ها و راهکارها. پایان‌نامه چاپ نشده دانشگاه تبریز.
  2. الیاسی، محمد حسین (1387). مقدمه ای بر ماهیت و ابعاد تهدید نرم. فصلنامه نگاه، سال دوم، شماره 5.
  3. الیاسی، مجید؛ پرده دار، فاطمه، ترشیزی، سوده؛ خوش‌فر، غلامرضا؛ دنکو، مجید (1390). بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان، جامعه پژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره دوم.
  4. بنی فاطمه، حسین (1379). تحلیل جامعه شناختی تهاجم فرهنگی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز شماره 174.
  5. طاهری، هادی (1389). استقلال فرهنگی رهیافت مقابله با تهدیدات نرم. فصلنامه حصون، شماره 33
  6. عدلی پور، صمد؛ قاسمی، وحید؛ محمد تبار، سید احمد (1393). تأثیر شبکه اجتماعی فی سبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هفتم، شماره 1
  7. گیدنز، آنتونی (1383). چکیده آثار، ترجمه ی حست چاوشیان، تهران، ققنوس.5-فاضلی، نعمت الله(1382). تصویری از سبک زندگی جامعه دانشجویی، سال اول، شماره یک.
  8. لباف، فریبا (1390). مقابله با جنگ نرم در دانشگاه: با تأکید بر نقش اساتید و دانشجویان. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال ششم، شماره 21
  9. ماه پیشانیان، مهسا (1386). راهکارهای آمریکا برای جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی ـ تخصصی عملیات روانی، سال پنجم، شماره 18.
  10. Craig, E. (2010), Imperialists seek war with Iran, http://theredphoenix. wordpress. com, 072010/02.
  11. Deci, L.F.(2007). Soft power, soft threats and attitude change. www. M.S.M.R
  12. Daphne, J. (2007), “Reconceptualizing cultural identity and its role in intercultural business communication”, Journal of Business Communication, 14(2), pp 114-130
  13. Fisher, Glen (2007). “Mindsets: The Role of Culture and Perception in International Relations (3nd edition)”: Intercultural Press.
  14. Gallarotti, G.(2011). Soft Power: what it is, it’s importance, and the conditions for its effective use. Journal of Political Power, 4(1), pp. 25-47.
  15. Levin, J.P. (2008). Social psychology. Boston
  16. -Korostelina, K. (2007), Social identity and conflict: structures, dynamics, and implications, Palgrave Macmillan Press.
  17. MCGraw-Hill.15-Mathews, G. (2000), Global culture/individual identity: searching for home in the cultural supermarket, London: Routledge Press.
  18. Nye, J, S. (2011). The Future of Power. New York: PublicAffairs. p. 82. ISBN 9781586488925.
  19. Nye, J. S.(2009). Understanding International Conflicts. 7. ed. New York: Pearson.
  20. Wilson, E. J. (2008). Hard Power, Soft Power, Smart Power. ANNALS of the American Academy of Political and Social Sciences, Issue 616, pp. 110-124.