مقدمه: این پژوهش برای بررسی تأثیر دورههای آموزش مهارتهای مدیریت بر توسعۀ مهارت مدیریت استرس کارکنان یک مرکز صنایع نظامی صورت گرفته است. روش: این پژوهش به لحاظ روش، تجربی و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. بدین منظور، جامعۀ آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان این مرکز تعیین شد و تعداد 132 نفر از کارشناسان و مدیران به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی ساده در قالب یک گروه آزمون و یک گروه کنترل هرکدام به تعداد 66 نفر گمارش شده و با استفاده از روش پیشآزمون ـ پسآزمون و با پرسشنامۀ استاندارد وتن و کمرون (1381) مورد بررسی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسه آموزش 90 دقیقهای مهارتهای مدیریت استرس، شرکت داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. دادههای جمعآوریشده آزمون دو گروه پس از تحلیل توصیفی بااستفاده از روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که دورههای آموزشی مدیریت استرس بر تقویت مهارت مدیریت استرس کارکنان تأثیر معنادار نداشته و از بین مؤلفههای مهارت، تنها موجب توسعۀ معنادار مؤلفۀ حذف عوامل استرسزا شده و بر دو مؤلفۀ توسعۀ راهبردهای پیشفعالانه باهدف انعطافپذیری و توسعۀ راهبردهای واکنشی باهدف غلبه بر استرس کوتاهمدت، تأثیر معناداری نشان نداد. بحث: عواملی همچون: ویژگیهای خاص بستر تحقیق، خصوصاً محیط شبهنظامی و ملاحظات امنیتی، عدم نیازسنجی اصولی و علمی آموزشی کارکنان و مدیران و عدم بهکارگیری فناوریها و الگوهای نوین آموزش ضمنخدمت، موجب شد تا آموزشهای ارائهشده از اثربخشی کافی برخوردار نشوند.
پورکاظم، طاهره و همکاران (۱۳۸۶)، بررسی اثربخشی آموزش کنترل استرس بر نشانگان استرس، اولین کنفرانس روانتنی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
پیرزادی، حجت؛ فتحی آشتیانی، علی و شکوهی یکتا، محسن (۱۳۹۴)، اثربخشی آموزش شناختی ـ رفتاری گروهی بر شاخصهای فیزیولوژیک استرس و مهارتهای ارتباطی کارکنان، فصلنامۀ آموزش پرستاری، دورۀ۴، شمارۀ۱: ۶۰-۷۱.
دلاور، علی (۱۳۸۹)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، چاپ هشتم: ۳۳۴.
حسینایی، علی و همکاران (۱۳۹۲)، تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس شغلی و فرسودگی شغلی، مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال ۱۹، شمارۀ۲:۱۰۹-۱۲۰.
حسینی، زهرا و همکاران (۱۳۹۰)، تأثیر برنامۀ آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر استرس شغلی پرستاران، مجلۀ پزشکی هرمزگان دورۀ 15، شمارۀ 3: 208 ـ 200.
حسینی، زهرا و همکاران (۱۳۹۴)، تأثیر برنامۀ آموزش سلامت بر استرس شغلی پرستاران زن، مجلۀ تحقیقات نظام سلامت، ۱۱(۱):۴۳-۵۲.
خدیوی، میثم و همکاران (۱۳۹۲)، اثربخشی درمان مدیریت استرس بهروش شناختی-رفتاری بر الگوی رفتاری تیپ A در کارکنان یک شرکت صنعتی، مجلۀ تحقیقات علوم رفتاری، ۱۱(۵): ۳۹۱-۴۰۱.
خلیفهسلطانی، فخریالسادات و کامکار، منوچهر (۱۳۸۸)، تأثیر آموزش کنترل استرس بر سلامت روانی دندانپزشکان شهر اصفهان در سال 87، مجلۀ دانشکده دندانپزشکی اصفهان ، دورۀ ۵، شمارۀ۳:155 ـ 168
زهراکار، کیانوش؛ شفیعآبادی، عبدالله و دلاور، علی (۱۳۸۵)، بررسی اثربخشی آموزش تلقیح استرس در کاهش اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، فرسودگی شغلی، نارضایتی شغلی) ناشی از استرس شغلی کارکنان ایرانخودرو، فصلنام، پژوهشهای مشاوره، شمارۀ ۱۷: ۵۵ ـ .۸۹
شکرکن، حسین (1374)، منابع مقاومت در برابر فشار روانی، مجموعه مقالات اولین سمینار استرس و بیماریهای روانی، دانشگاه علامه طباطبائی .
شیربیم، زهرا؛ سودانی، منصور و شفیعآبادی، عبدالله (۱۳۸۷)، اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر افزایش سلامت روان دانشجویان، فصلنامۀ اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، شمارۀ۸: ۷-۱۹.
کیانی، فریبا؛ سماواتیان، حسین و مهدیزاده، عفتالسادات (۱۳۹۱)، بررسی کارکردهای آموزشهای ایمنی بر آمادگی کارکنان در مقابله با شرایط استرسزا، فصلنامۀ علمی امداد و نجات، سال چهارم، شمارۀ۱.
نظامی، محسن (۱۳۸۶)، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت کنترل استرس بین دانشجویان ایرانی و خارجی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
وتن، دیوید. ال و کمرون، کیم. اس (۱۳۸۱)، توسعه مهارتهای مدیریت: مدیریت زمان و استرس، ترجمۀ سعید جعفریمقدم، کرج: مؤسسۀ تحقیقات و آموزش مدیریت،چاپ اول.
Anantharaman R, Rajeswari K. Development of an instrument to measure stress amongst software professionals: factor analytical study. SIGMIS Conferenc . 2003. ACM, Philadelphia, pp. 34-43.
Baker DB, Karasek RA. Stress. In: Levy BS, Wegman DH, editors. Occupational health, recognizing and preventing work –related disease and injury. 4th edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2000. P:419-36
Baldwin T, Ford J. Transfer of training: a review and directions for future research. Personnel Psychology. 1988. Vol. 41, pp. 63-105
Birmes PJ, Brunet A, Coppin-Calmes D. Brief reports: Symptoms of peritraumatic and acute traumatic stress among victims of an industrial disaster. Psychiatr Serv 2005;56:93-5.
Blume B, Ford J, Baldwin, T, Huang, J. Transfer of training: a meta-analysis review. Journal of Management. 2010. Vol. 36 No. 4, pp. 1065-105.
Cascio W.F. Costing Human Resources: The Financial Impact of Behavior in Organizations. 2000. 4th ed., South-Western, Cincinnati, OH.
Dirani. Khalil M. Professional training as a strategy for staff development: A study in training transfer in the Lebanese context.European Journal of Training and Development. 2012 . Vol. 36 Iss: 2 pp. 158 - 178
Ferner, J.D . Successful Time Management . Wiley . 1995. New York, NY.
Gallstedt, M. Working conditions in projects: perceptions of stress and motivation among project team members and project managers . International Journal of Project Management . 2003. Vol. 21 No. 6, p. 449.
Golembiewski R,T, Muzenrider , R. Social support and burnout. Organizational Development Journal. 1987. Vol. 5, Part 4, pp. 92-8.
Haynes N, Love P. Psychological adjustment and coping among construction project managers. Construction Management and Economics . 2004. Vol. 22, pp. 129-40.
Holton E.F. III . Holton’s evaluation model: new evidence and construct elaborations. Advances in Developing Human Resources. 2005. Vol. 7 No. 1, pp. 37-54.
Johnson David. Stress and stress management among owner-managers of small andmedium-sized enterprises. Employee Counselling Today. 1995. Vol. 7 Iss: 5 pp. 14 - 19
Keep E. Corporate training: the vital component. Human Resource Management. 1989. Vol. 6 No. 2, pp. 5-21.
Kezele AP, Hampamer A. Retail managers: their work stressors and coping strategies. Journal of Retailing and Consumer Services. 2002. Vol. 9 No. 3, pp. 173-83.
Kiecolt-Glaser, et.al. Psychosocial Enhancement of Immunocompetence in a Geriatric Population. Health Psychology. 1985. 4(1):25–41.
Klein S, Alexander DA. Epidemiology and presentation of post-traumatic disorders. Psychiatry 2009; 8(8):282-7.
Lazarus R.S.From psychological stress the emotions : a history of changing outlooks.Annual review of psychololgy. 1993. 44, 1-21.
Lim V, Teo T. Occupational stress IT personnel in Singapore: factorial dimensions and differential effects. International Journal of Information Management. 1999. Vol. 19 No. 4, pp. 277-91.
Noe R.A., Hollenbeck J.R, Gerhart B, Wright P.M. Human Resource Management: Gaining a Competitive Advantage. 6th ed., McGraw-Hill Irwin, Boston, MA. 2006.
Oosthuizen R.M. Koortzen P. An empirical investigation of job and family stressors amongst firefighters in the
south african context. Journal of Industrial Psychology, 2007; 33 (1), 49-58.
Prais S.J. Productivity, Education and Training: An International Perspective. Cambridge University Press. Cambridge. 1995.
Peterson C. The future of optimism. American Psychologist. 2000. Vol. 55 No. 1, pp. 44-55
Plozza B, Pozzi U. Who are the hardy?. Training and Development Journal . 1994. Vol. 40, pp. 11-118.
Ratoos Spenser .General Psychology, Edited by H.Ganji .Translated by H.Ebrahimi Moghadam et.al.Tehran, Savalan. 2007. Pub, 1st Edition
Richmond A, Skitmore M. Stress and coping: a study of project managers in a large ICT organization . Project Management Journal. 2006. Vol. 37 No. 5, pp. 5-16.
Russ-Eft D. A typology of training design and work environment factors affecting workplace learning and transfer. Human Resource Development Quarterly . 2002. Vol. 1 No. 1, pp. 45-64.
Singh R. Practitioner development: from trained technicians to reflective practitioners. International Journal of Project Management . 2006. Vol. 24, pp. 722-33.
Selye H. The Stress of Life, McGraw-Hill, New York NY. 1976.
Selye H. Stress in Health and Disease .Butterworths London. 1986.
Sethi V, King R, Quick J. What causes stress in IS professionals. Communications of the ACM . 2004. Vol. 47 No. 3, pp. 99-102.
Smith D.C, M Bruyns S. Evans. A project manager's optimism and stress management and IT project success. International Journal of Managing Projects in Business . 2011. Vol. 4 Iss: 1 pp. 10 - 27
Swanson R.A. Human resource development: performance is the key.Human Resource Development Quarterly. 1995. Vol. 62 No. 2, pp. 207-13.
Tangri RP. What stress costs. A special report presented by Chrysalis Performance Strategies Inc. 2003.[online]. Available from: http://www.StressCosts.com.
Thong J. Yap C.-S. Information systems and occupational stress: a theoretical framework. Omega. 2000. Vol. 28 No. 6, pp. 681-92.
Treven Sonja, Vojko Potocan . Training programmes for stress management in small businesses. Education + Training . 2005.Vol. 47 Iss: 8 pp. 640 - 652
Wexley K.N. Latham G.P. Developing and Training Human Resources in Organizations. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ . 2002