اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری، تعویق اندازی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرک های نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

3 استادیار مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

4 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین­گری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراک‌شده)، تعویق­اندازی و تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرک­های نظامی بود.
روش: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پـیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه گواه بود. برای اجرای پژوهش از میان دانش­آموزان دختر (متوسطه اول و دوم) دارای افسردگی یکی از شهرک­های نظامی 40 نفر به‌صورت تصادفی انتخـاب و در دو گـروه­ آزمـایش و گواه جایگزین شـدند. سپس مداخله با روش آموزش خوددلسوزی شناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش مقیاس نیازهای خودتعیین­گری سوریبو و همکاران (2009)، مقیاس تعویق­اندازی تحصیلی (APS) کاکیسی (2003) و پرسشنامه تاب­آوری تحصیلی ساموئل (2004) بود. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار (SPSS.21) و تحلیل کواریانس استفاده شد.
نتایج: یافته­ها تفاوت معنی­داری بین دو گروه نشان داد.
بحث: پس می­توان گفت که مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراک‌شده)، تعویق­اندازی و تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان دختر مبتلا به افسردگی، اثربخش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training on Improving Self-Determination Needs, and Academic Procrastination and Resiliency among the Depressed Female Students in a Military Residential Complex

نویسندگان [English]

  • ezzatollah Ghadampour 1
  • mahdi Yusofvand 2
  • masoud Sadeghi 3
  • fatemeh imani 4
1 Associate Professor of Educational Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Corresponding Author: PhD in Educational Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran E-mail: bberaka@yahoo.com
3 Assistant Professor of Family Counseling, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
4 M.Sc in General Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive self-compassion interventions on improving self-determination needs (autonomy, competence and perceived communication) and academic procrastination and resiliency among the depressed female students in a military residential complex.
Method: The design of the study was quasi-experimental with pretest, posttest and experimental and control groups. The sample included 40 female students selected from among the depressed female students (first and second high school) in a military residential complex and assigned into an experimental and a control group. Then the experimental group received eight 90-minute sessions of cognitive self-compassion training while the control group received no training. The research instruments were the Sorybo et al. Self-Determination Needs Scale (2009), the Kakici Academic Procrastination Scale (2003) and the Samuel Academic Resiliency Questionnaire (2004). To analyze the data, the SPSS software and analysis of covariance were used.
Results: The results showed significant differences between the two groups.
Discussion: It can be concluded that cognitive self-compassion interventions improve self-determination needs (autonomy, competence and perceived communication) and academic procrastination and resiliency among depressed female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • depression
  • academic resiliency
  • academic procrastination
  • cognitive compassion
  • self-determination requirements