پیش بینی عملکرد تیراندازی با آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان

2 استادیار گروه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی عملکرد تیراندازی که از مهارت‌های ضروری افراد نظامی به‌شمار می‌رود، به‌وسیله‌ ابعاد روان‌شناختی چون آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌آگاهی است.
روش: از دانشجویان یکی از مراکز نظامی شهر تهران، به‌عنوان جامعه‌ پژوهش و نمونه آماری شامل 326 آزمودنی بر حسب پیشنهاد جدول مورگان و کرجسی و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندگانه انتخاب شد. طرح پژوهشی حاضر، توصیفی همبستگی است و برای سنجش متغیرهای آمادگی شناختی و ابعاد آن از پرسشنامه‌های خودکارآمدی، آگاهی فراشناختی، سرسختی، شخصیت پنج‌عاملی نئو و منبع کنترل علاوه‌بر پرسشنامه‌ تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌آگاهی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به تیراندازی به‌وسیله‌ تفنگ بادی پرداخته شد و داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها و آزمون تیراندازی با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تجزیه‌وتحلیل شد.
نتایج: تمامی متغیرهای مدنظر پژوهش به‌جز آگاهی فراشناختی می‌توانند عملکرد تیراندازی را پیش‌بینی کنند و از میان ابعاد آمادگی شناختی، خودکارآمدی درصد بالاتری را به‌خود اختصاص داد. پس از آن ذهن‌آگاهی با پیش‌بینی بیش از 40 درصد از واریانس دارای رابطه‌ای معنی‌دار در سطح 05/0 درصد است.
بحث: مهارت تیراندازی در نیروهای نظامی از سازه‌های روان‌شناختی، تأثیرپذیری بالایی دارد. برای تیراندازی در ابتدا باید ذهن‌آگاهی بالایی داشت تا بتوان به تمامی شرایط موجود آگاهی پیدا کرد و پس از آن چگونگی کنترل اضطراب مهم تلقی می‌شود. از این راه‌کارها می­توان به خودکارآمدی و منبع اسناد اشاره کرد. نتایج نشان می­دهد که دراختیارداشتن دانش روان‌شناختی برای عملکرد درست در محیط‌های پویا و پیچیده به‌منظور بهبود مهارت‌ تیراندازی مثمرثمر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Shooting Performance with Cognitive Readiness, Cognitive Emotion Regulation and Mindfulness

نویسندگان [English]

  • ahmad ali naji 1
  • morteza karami 2
1 Master of Clinical Psychology, Semnan University
2 Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Islamic Education, Imam Hussein (a.s.) Comprehensive University
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study is to predict shooting performance which is one of the essential skills of military personnel through such psychological dimensions as cognitive readiness, cognitive emotion regulation and mindfulness.
Method: Students from one of the military centers in Tehran served as the research population from among whom a sample of 326 subjects was selected based on Morgan's and Krejsi's tables using the multiple cluster sampling method. The research method is descriptive correlational and to assess the cognitive readiness variable and its dimensions, the self-efficacy, meta-cognitive awareness, hardiness, five-factor personality (neo) and control source questionnaires as well as the cognitive-emotional regulation and mindfulness questionnaires were used. Then shooting was carried out using an air gun. The data from the questionnaires and the shooting test were analyzed by the 19th version of SPSS.
Results: All of the studied variables except meta-cognitive awareness can predict shooting performance, and self-efficacy has a higher percentage among the cognitive readiness dimensions. Next to it is mindfulness which predicts more than 40% of the variance and has a significant relationship at 0.05% level.
Discussion: Shooting skill in military forces is highly influenced by psychological constructs. For shooting, first, you need to have a high level of mindfulness to be aware of all the conditions. Then how to control anxiety is important. Among the solutions, self-efficacy and source of control can be mentioned. The results show that having psychological knowledge will improve shooting skill in dynamic and complex environments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • military shooting
  • cognitive readiness
  • cognitive emotion regulation
  • mindfulness
افسانه‌پورک، سیدعباس و واعظ‌موسوی، سیدمحمدکاظم (1393)، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سرسختی ذهنی، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی،10 (19): 39-54.
حیدری‌نسب، لیلا؛ احمدوند زهرا و شعیری محمدرضا (1392)، وارسی اعتبار و روایی پرسشنامه پنج‌وجهی ذهن‌آگاهی در نمونه‌های غیر بالینی ایرانی، مجله علوم رفتاری، ۷ (۳) :۱۱-۱۲.
خدیوی، اسداله و وکیلی، افسانه (1390)، رابطه بین انگیزه‌ پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال اول متوسطه نواحی پنج‌گانه تبریز، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 4(13): 45-66.
خرمایی، فرهاد و فرمانی، اعظم (1393)، بررسی شاخص­های روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، روش­ها و مدل­های روان‌شناختی، 4 (16): 29-39.
سامانی، سیامک و صادقی، لادن (1389)، کفایت شاخص های روان‌سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان، روش­ها و مدل­های روان‌شناختی، 1 (1): 51-62.
عباسقلی‌پور امیر؛ شهبازی مهدی و باقرزاده، فضل‌الله (1393)، بررسی سبک‌های اسنادی و انگیزش ورزشکاران نخبه و زیرنخبه‌ ورزش‌های انفرادی، رفتار حرکتی، 6 (16): 75-92.
عبدی، حمید؛ میرشاه­جعفری، سیدابراهیم؛ نصر، احمدرضا و قاسمی، نظام الدین (1393)، رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیئت‌علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14 (5): 371 – 383.
ناجی، احمدعلی (1396)، هنجاریابی پرسشنامه 8 سؤالی خودکارآمدی عمومی، روا‌ن‌شناسی کاربردی، 4 (16): 75 – 81.