رابطه خودکارآمدی و نظم‌جویی شناختی هیجان با بهزیستی روان‌شناختی کارکنان یک سازمان نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی

چکیده

مقدمه: نیروهای نظامی به‌اقتضای شرایط شغلی استرس‌زایی که دارند همواره درمعرض خطرات جدی بوده که سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی رابطه خودکارآمدی و نظم‌جویی شناختی هیجان با بهزیستی روان‌شناختی کارکنان یک سازمان نظامی بود.
روش: روش پژوهش،‌ توصیفی از نوع همبستگی و پیش‌بین بود. نمونه پژوهش شامل 140 نفر از کارکنان یک سازمان نظامی در شهر زاهدان بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982)، نظم‌جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی و نظم‌جویی شناختی هیجان با بهزیستی روان‌شناختی، رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (001/0 ≤ P). نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نیز نشان داد که خودکارآمدی و نظم‌جویی شناختی هیجان، بهزیستی روان‌شناختی را پیش‌بینی می‌کنند.
نتیجه‌گیری: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستمر مهارت‌های مرتبط با باور خودکارآمدی و نظم‌جویی شناختی هیجان برای ارتقای بهزیستی روان‌شناختی و مهارت‌های عملکردی کارکنان نظامی در طول مدت خدمتشان می‌توان از فرسودگی شغلی آنان پیشگیری نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Self-Efficacy and Cognitive Emotion Regulation with Psychological Well-Being among the Staff of a Military Organization

نویسندگان [English]

  • Ali Farnam 1
  • azizollah heydari 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, University of Sistan and Baluchestan
2 Master of Public Psychology
چکیده [English]

Introduction: Due to their stressful occupational conditions, military staff is continuously exposed to serious dangers, which affects their mental health. Hence, this study aims to investigate the relationship between self-efficacy and cognitive emotion regulation with psychological well-being among the staff of a military organization.
Method: The research method is descriptive correlational and predictive. The sample included 140 members of a military organization in Zahedan, Iran. To collect the required data, the Shearer and Maddux Self-Efficacy Questionnaire (1982), the Cognitive Emotion Regulation Scale (Garnefski, Kraaij and Spinhoven, 2001) and the Ryff Psychological Well-Being Questionnaire (1989) were employed. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis.
Results: The results revealed a significant positive relationship between self-efficacy and cognitive emotion regulation with psychological well-being (p≤0.001). The results of stepwise regression analysis indicated that self-efficacy and cognitive emotion regulation predict psychological well-being.
Conclusion: Holding continuous training workshops on self-efficacy and cognitive emotion regulation aimed at enhancing psychological well-being and operational skills of military staff can prevent job burnout among them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-efficacy
  • cognitive emotion regulation
  • psychological well-being
  • military staff
ارشدی، نسرین؛ زراع، راضیه و پیریایی، صالحه (1391)، نقش واسطه­ای ادراک طردشدگی در محیط کار در رابطه بین مبادله رهبر ـ عضو با رفتارهای انحرافی و بهزیستی روان‌شناختی، پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، سال اول، شماره 3: 109-92.
اندامی خشک، علی‌رضا؛ گلزاری، محمود و اسماعیلی‌نسب، مریم (1392)، نقش راهبردهای نه‌گانه‌ تنظیم شناختی هیجان در پیش‌بینی تاب‌آوری، اندیشه گرفتار، سال هفتم، شماره 27: 91-57.
بیانی، علی‌اصغر؛ محمدکوچکی، عاشور و بیانی، علی (1387)، روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف، مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره دوم: 151-146.
حسینی دولت‌آبادی، فاطمه؛ صادقی، عباس؛ سعادت، سجاد و  خدایاری، هانیه (1393)، رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان، پژوهش در علوم پزشکی، سال اول، شماره ششم:  18-10.
حیاطی، داود؛ عگبهی، عبدالحسین؛ حسینی آهنگری، سیدعابدین و عزیزی ابرقویی، محسن (1391)، بررسی رابطه‌ ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دو فصلنامه‌ مرکز مطالعات و توسعه‌ آموزش علوم پزشکی، سال سوم، شماره 4: 29-18.
شیخ شاهرخ، مهران؛ حقیقتیان، منصور و نجفی، خسرو (1393)، نقش عوامل شغلی مؤثر بر سلامت روان کارکنان نیروی انتظامی، فصلنامه علمی - تخصصی دانش انتظامی چهارمحال و بختیاری، سال 6، شماره 2: 103-112.
عباسعلی‌لو، پریسا و وکیلی، سجاد (۱۳۹۴)، رابطه بهزیستی روان‌شناختی، تنظیم شناختی مثبت و منفی هیجان با شدت علائم بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر IBS، اولین همایش علمی پژوهشی روا‌ن‌شناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه، به‌صورت الکترونیکی، شرکت طلای سبز، انجمن پایش،
گنجی ارجنگی، معصومه و فراهانی، محمدتقی (1388)، رابطة استرس شغلی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان، پژوهش در سلامت روان‌شناختی، سال 2، شماره 3: 24-15.
مولایی یساولی، هادی؛ برجعلی، احمد؛ مولایی یساولی، مهدی و فداکار، پرویز (1394)، پیش‌بینی کیفیت زندگی براساس مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف: نقش مداخله­گرایانه رضایت از زندگی، فصلنامه مشاوره و روان‌درمانی، سال 4، شماره 13: 20-7.
میکائیلی منیع، فرزانه (1389)، بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه، پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، سال 5، شماره 18: 165-143.
نجفی، مشتاق (1380)، بررسی اثر خودکارآمدی ادراک‌شده و بازخورد بر عملکرد ریاضی دانش آموزان سال دوم رشته ریاضی - فیزیک دبیرستان‌های پسرانه ناحیه 2 شهر زنجان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.