رابطه افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیم‌گیری بالینی با شادزیستی در پرستاران بیمارستان‌های نظامی استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران

2 گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران

چکیده

مقدمه: شادزیستی پرستاران مؤلفه­ای مهم در سلامت ­روان آنان می‌باشد و در مراقبت مؤثر از بیماران ضروری است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیم‌گیری بالینی با شادزیستی در پرستاران بیمارستان‌های نظامی استان خوزستان بود.
روش: جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران بیمارستان نظامی استان خوزستان بود. از این تعداد 200 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های افکار خودآیند مثبت اینگرام و ویسنیکی (1988)، احساس کفایت اجتماعی فیلنر (1990) و درک از تصمیم‌گیری بالینی صالحی و همکاران (2005) و شادزیستی آرجیل و لو (1989) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیم‌گیری بالینی با شادزیستی در پرستاران رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش‌بین متغیرهای افکار خودآیند مثبت و احساس کفایت اجتماعی به‌ترتیب پیش‌بینی‌کننده‌های مناسب‌تری برای متغیر ملاک شادزیستی در پرستاران بیمارستان بود (0001/0>P).
بحث: تحقیق حاضر نشان داد که ارتقای افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیم‌گیری بالینی، باعث افزایش میزان احساس شادزیستی پرستاران بیمارستان می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Positive Automatic Thoughts, Feeling Socially Competent and Perception of Clinical Decision-Making with Happiness among Khuzestan Military Hospitals Nurses

نویسندگان [English]

  • Sahar Safarzadeh 1
  • Mohssen Ghasemi Safarabad 2
  • Mostafa Dehghanpour 3
1 Assiociate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 Master of Clinical Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
3 Master of Clinical Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Introduction: Happiness of nurses is an important factor of their mental health, and it is essential for providing effective care for patients. This study aims to determine the relationship between positive automatic thoughts, feeling socially competent and perception of clinical decision-making with happiness among Khuzestan military hospital nurses.
Method: The population consisted of all Khuzestan military hospital nurses from among whom 200 nurses were selected using the availability sampling method. The research method of this study is descriptive correlational. To collect the required data, the Ingram and Wisnicki Automatic Positive Thoughts Questionnaire (1988), the Fellner Social Competence Questionnaire (1990), the Salehi, et al. Clinical Decision-Making Questionnaire (2005) and the Argyle and Lu Happiness Questionnaire (1989) were used. Data analysis was carried out using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis.
Results: The findings revealed a positive relationship between positive automatic thoughts, feeling socially competent and perception of clinical decision-making with happiness among the nurses.  The regression analysis results further showed that positive automatic thoughts and feeling socially competent are good predictors for the criterion variable of happiness among the nurses (p < 0.0001).
Discussion: The results of this study indicated that promoting positive automatic thoughts, feeling socially competent and perception of clinical decision-making results in an increase in the happiness of nurses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • positive automatic thoughts
  • feeling socially competent
  • perception of clinical decision making
پرندین، شیما  (1385)، ساخت پرسشنامه کفایت اجتماعی و هنجاریابی آن در نوجوانـان شـهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
حسین‌خانزاده، عباسعلی؛ طاهر، محبوبه  و محمدی، حاتم  (1394)، نقش ظرفیت خودمهارگری و خودنظم‌بخشی در تبیین شادزیستی دانشجویان، مطالعات روان‌شناختی، 11(4): 118-97.
 حسینی، محمدعلی؛ نورابادی، فرزادمهر، مهدی، زهرا و علمدارلو، ابوالفضل  (1395)، رابطه شادکامی با بهره‌وری در پرستاران، فصلنامه مدیریت پرستاری، ۵(۲): ۵۹-۶۵.
 حقیقی، جمال؛ خوش‌کنش، ابوالقاسم؛ شکرکن، حسین؛ شهنی ییلاق، منیجه  و نیسی، عبدالکاظم (1385)، رابطه الگوی پنج‌عاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران، مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (13): 188-163. 
 دشت‌بزرگی، زهرا  و شمشیرگران، مرضیه  (1397)، اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت در پرستاران، پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، 4 (2،14): 24-13.
 زحمتکش، وجیهه و زمانی، رضا (1386)، رابطه افکار مثبت و منفی اتوماتیک با افسردگی، مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، 37 (3): 40-21.
قنبری، عاطفه؛ منفرد، آرزو؛ حسین‌زاده، طوبی؛ مودب، فاطمه و صدیقی، آسیه  (1396)، تأثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۹ (۲): ۳۳-۲۵.
 کریمی، زهرا؛ کربلایی، احمد؛ میگونی، محمد و ثابت، مهرداد (1395)، مقایسه مثبت‌اندیشی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی حرفه‌ای دریانوردان و کارمندان خشکی شرکت ملی نفت‌کش ایران، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 8 (27): 95-78.
مدحی، صغری و نجفی، محمود  (1397)، رابطة روان‌درستی معنوی و امید با کیفیت زندگی و شادزیستی در سالمندان، مجله علوم روان‌شناختی، 17(65): 97-78.
 مرادی، حجت‌اله؛ باصری، احمد و معاون جولا، راضیه  (1398)، تأثیر مهارت‌های زندگی(حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق) بر شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران، فصلنامه روان‌شناسی نظامی، 10(39): 49-43.
نجاری، رضا و معارفی، فاطمه  (1395)، بررسی اثر مشارکت در تصمیم‌گیری گروهی بر سازمان شاد با فرض متغیر میانجی اعتماد سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه پیام‌نور استان خوزستان)، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت عمومی، 9(31): 204-187.
 نعیمی، ابراهیم؛ شفیع‌آبادی، عبدالله و داوودآبادی، فاطمه.  (1395)، اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی باتأکیدبر آموزه‌های دینی بر تاب‌آوری و رغبت‌های شغلی دانش‌آموزان، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(28): 31-1.
 
Argyle, M., & Lu,.L. (1989). The happiness of extroverts. Personality and individual differences, 11: 1011-1017.
Bekhet, A. K., & Zauszniewski, J. A. (2013). Measuring use of positive thinking skills: psychometric testing of a new scale. Western Journal of Nursing Research, 35(8):1074-93.
Clark, D. A., & Beck, A. T. (2011). Cognitive therapy of anxiety disorders: Science and practice. New York: Guilford Press.
Courtney, M., Tong, S., Walsh, A. (2000). Acute-care nurses’ attitudes towards older patients: a literature review. Int J Nurs Pract, 6(2):62-9. PMID: 11111490
Esmaeili Vardanjani, S.A., Cheraghi, M.A., Masoodi, R., Rabiei, L., & Kivani Hafshanjani, A. (2012). Process of Clinical Desicion-making in prehospital Nurses: A Qualitative Study. Quarterly Scientific J Rescue & Relief, 4(3):19-32.(Persian)
Felner ,R.D,. Lease .A .M,. & Philips ,R.C. (1990). Social competence and the language of adequacy matter for psychology: A Quadripartite Travel Framework. In T. P. Gullotta. G. R. Adams, & R Montemayor (Eds), the Development of Social Competence (254-264). Beverly -Hills: Sage. Learning disabilities: A qualitative analysis of a 20-year longitudinal study. Learn. Disable. Res. Pract, 18: 222–236.
Fredrickson, B. L. (2013). Positive emotions broaden and build. In P. Devine & A. Plant (Eds.) Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 47; pp 1-53). Burlington: Academic Press. doi: 10.1016/b978-0-12-407236-7.00001-2
Golmohammad Nazhad, G. R., & Yousefi Sehzabi, M. (2019). The effectiveness of positive thinking skills training on high school girl students happiness and social adaptation in Mehraban city. Journal of Knowledge & Research in Applied Psychology, 20(4): 113-122. (Persian)
González-Baltazara, R., Hidalgo-Santacruza, G., León-Cortésa, S. G., ContrerasEstradaa, M. I., & Aldrete-Rodrígueza, M. G., Hidalgo-Gonzálezb, B. J., & Barrera-Vegac, J. A. (2015). Quality of Work Life and Mental Health in Primary Care Physicians. Procedia Manufacturing, 3:4935-4940.
Gunnarsson, B.M., Warrén Stomberg, M. (2009). Factors influencing decision making among ambulance nurses in emergency care situations. Int Emergency Nurs,17(2):93-9.
Günüşen, N., & Üstün, B. (2010). An RCT of coping and support groups to reduce burnout among nurses. International nursing review, 57 (4):485-92.
Hagbaghery, M.A., Salsali, M., & Ahmadi, F. The factors facilitating and inhibiting effective clinical decision making in nursing: a qualitative study. BMC Nurs 2004;3(1):2.
Hasanain, N., Wazid, S.W., & Hasan, Z. (2014). Optimism, hope and happiness as correlstes of psychological well-being among young adult assamese males and females. IOSR journal of humanities and social science, 19(2), 44-51.
Hunink MM, Weinstein MC, Wittenberg E, Drummond MF, Pliskin JS, Wong JB, et al. Decision making in health and medicine: integrating evidence and values: Cambridge University Press. Cambridge UK; 2014.
Imamgholivand, F., Kadivar, P., & Sharifi, H.P. (2019). The prediction of happiness and creativity based on the school climate by mediating the Educational Engagement and the emotional-social competence of high school female students. Quarterly of Educatinal Psychology,  15(52): 155-181. (Persian)
Ingram, R. E., & Wisnicki, K. S. (1988). Assessment of positive automatic cognition. Journal of consulting and clinical psychology, 56(6):898-902.
Johansen, ML., & O'Brien, J . (2015). Decision Making in Nursing Practice: A Concept  Analysis: Wiley Online Library.
Judd, Michael, W. (2016). The Moderating Effects of Positive and Negative Automatic Thoughts on the Relationship Between Positive Emotions and Resilience. Electronic Theses and Dissertations. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/etd/1363
Jung, J. Y., Oh, Y. H., Oh, K. S., Suh, D. W., Shin, Y. C., & Kim, H. J. (2007). Positive-Thinking and Life Satisfaction amongst Koreans. Yonsei Medical Journal, 48(3):371-378.
Koring, M., Richert, J., Lippke, S., Parschau, L., Reuter, T., & Schwarzer, R. (2012). Synergistic effects of planning and self-efficacy on physical activity. Health Education & Behavior, 39(2):152-158.
Lauri, S., Salanterä, S., Chalmers, K., Ekman, S.L., kin, H., Kappeli, S. & MacLeod, M. (2001). An exploratory study of clinical decision-making in five countries. J. Nursing Scholarship, 33, 1: 83-90.
Lay, J,VL. (2008). Job satisfaction among intensive care nurses from the people's Republic ofChina. International Nursing Review, 55:34-9.
Lecce, S., Caputi, M,. Pagnin, A., & Banerjee, R. (2017). Theory of mind and school achievement: The mediating role of social competence. Cognitive Development, 44(3), 85-97.
Ma, H. K. (2012). Social competence as a positive youth development construct: a conceptual review. The Scientific World Journal, 20(12), 287-472.
McBride, M. (2010). Money, happiness, and aspirations: An experimental study. Journal of Economic Behavior & Organization, 74, 262-276.
Mirsaeedi, G., Lackdizagi, S., & Ghoojazadeh, M. (2011). Demographic Factors Involved in Nurses’ Clinical Decision Making. Iran J Nur, 24(72):29- 36.(Persian)
Monroe, M., & Wofford, L. (2017). Open Visitation and Nurse Job Satisfaction: An Integrative Review. Journal of Clinical Nursing, 26(23-24):4868-4876. doi: 10.1111/jocn.13919. 
Naylor, MD., & Kurtzman, ET. (2010). The role of nurse practitioners in reinventing primary care. Health Affairs, 29(5):893-899.
Ramezani-Badr, F., Nasrabadi, AN., Yekta, ZP., & Taleghani, F. (2009). Strategies and criteria for clinical decision making in critical care nurses: A qualitative study. J Nurs Scholarship, 41(4):351-8. (Persian)
Rezapour, M., Qeysari, F., Rezapour, N., & Alimahmudi, P. (2014). A study on the relationship between happiness, interpersonal skills, responsibility and hope and mental health of students. International journal of management and humanity sciences, 3(4), 1744-1750
Rockhill, CM., Vander Stoep, A., McCauley, E., & Katon, WJ. (2009). Social competence and social support as mediators between comorbid depressive and conduct problems and functional outcomes in middle school children. Journal of Adolescence, 32(3),535-53.
Salehi, SH., Bahrami, M., Hoseini, SA., & Akhondzadeh, K. (2005). Nurses’ clinical thinking and decision making. Nursing & Midwifery Research, 29:57-64
Santos, SR., Simon, SD., Carroll, CA., Bainbridge, L., Cox, KS., Cunningham, M., & et al. (2003). A Four‐Site Study of Stress, Strain, and Coping for Inpatient Registered Nurses: Baby Boomer Nurses Bearing the Burden of Care. Journal of Nursing Administration, 33(4):243-50.
Sut, H. K., & Mestogullari, E. (2015). Effect of Premenstrual Syndrome on WorkRelated Quality of Life in Turkish Nurses. Safety and Health at Work.
Sveinsdottir, H., Biering, P., & Ramel, A. (2006). Occupational stress, job satisfaction, and working environment am