اثربخشی تمرینات ورزشی بر کاهش اضطراب جانبازان احساس خواه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 پژوهشگر پژوهشکده دانش و هوش شناختی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

3 پژوهشگر گروه روان‌شناسی و عملیات روانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

4 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: احسان‌خواهی همان تجارب و احساس‌های گوناگون، پیچیده، بدیع و بی‌سابقه و تمایل به خطرجویی بوده و یکی از چند صفت بنیادی تبیین‌کننده شخصیت است.
روش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات ورزشی بر کاهش اضطراب جانبازان احساس­خواه انجام شد. درابتدا برای شناسایی جانبازان با احساس­خواهی بالا پرسشنامه احساس‌خواهی مارون زاکرمن بین 300 نفر از جانبازان استان اصفهان توزیع شد و براساس نمره­های به‌دست‌آمده از این پرسشنامه، تعداد 175 نفر از آنها به‌عنوان افراد دارای احساس‌خواهی بالا شناسایی شدند. از جانبازان با احساس­خواهی بالا 30 نفر را با روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه تجربی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. به‌منظور ارزیابی اضطراب جانبازان، آزمون اضطراب کتل از هر دو گروه به عمل آمد. سپس گروه تجربی به مدت یک ماه به تمرینات جسمانی منظم پرداختند. گروه کنترل در دوره تمرینات به فعالیت­های روزانه خود پرداختند و هیچ­گونه فعالیت منظم ورزشی را شروع نکردند. پس از اتمام تمرینات از هر دو گروه مجدداً آزمون اضطراب کتل به‌عمل آمد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که انجام تمرینات ورزشی اثر معنی‌داری بر کاهش اضطراب جانبازان احساس‌خواه (05/0P=؛ 4/38F=)، دارد.
بحث: این یافته­ها بیانی از سازگاری و کاهش اضطراب گروه تجربی را نشان داد. بنابراین، تمرینات منظم ورزشی می­تواند به کاهش اضطراب و افزایش سازگاری جانبازان احساس­خواه منجر شود. توصیه می‌شود که این تمرینات در برنامه‌های آموزشی روزمره جانبازان گنجانده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Physical Exercise on Reducing the Anxiety of Sensation-Seeking Disabled Veterans

نویسندگان [English]

  • Iman Bakhshoodehnia 1
  • Amin Amini 2
  • Abasali Soleimani 3
  • Amir Ahmarinezhad 4
1 Researcher, Department of Physical Education and Sports Sciences, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University, Tehran, Iran.
2 Committee of Cognitive Sciences and Technologies, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University, Tehran, Iran
3 Committee of Psychology and Psychological Operations, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University, Tehran, Iran
4 PhD Candidate of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, University of Urmia
چکیده [English]

Introduction: Sensation-seeking is defined as various, complex, novel and unprecedented experiences and feelings and the tendency to take risks. It is one of the few fundamental traits that explain personality.
Method:The aim of this study was to investigate the effect of exercise on reducing the anxiety of sensation-seeking disabled veterans. Initially, Marvin Zuckerman's sensation-seeking questionnaire was distributed among 300 disabled veterans in Isfahan province, Iran to identify those with high sensation-seeking. Based on the scores obtained from this questionnaire, a group of 175 veterans with high sensation-seeking was selected. From among them, 30 people were selected using the simple random sampling method and divided into an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). To assess the anxiety of the disabled veterans, the Cattell Anxiety Scale was administered to both groups. Then the experimental group was engaged in regular physical exercise for one month. The control group followed their daily activities during the training period and did not start any regular sports activities. At the end of the exercise period, the Cattell Anxiety Scale was administered to both groups again.
Results: The results of covariance analysis showed that exercise has a significant effect on reducing the anxiety of sensation-seeking disabled veterans (P = 0.05; F = 38.4).
Discussion: These findings are an indication of adaptation and reduction of anxiety in the experimental group. Therefore, regular exercise can reduce anxiety and increase the adaptation of sensation-seeking disabled veterans. It is recommended that these exercises be included in the daily training programs of disabled veterans.

کلیدواژه‌ها [English]

  • physical exercises
  • sensation-seeking
  • anxiety
  • disabled veterans
  1. هومن، حیدرعلی (1386)، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
  2. بهرامی، هادی (1372)، کاربرد بالینی و تشخیصی آزمون­های فرافکنی شخصیت. تهران، انتشارات دانا.
  3. ﺧﻠﺠﯽ، ﺣﺴﻦ (1374)، ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﮥ ﺗﺄﺛﯿﺮ فعالیت‌های ﺑﺪﻧﯽ ﻫﻮازی و ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان اﺿﻄﺮاب داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﭘﺴﺮ ﻣﺮاﮐز آموزشی عالی شهرستان اراک.
  4. آﯾﺘﯽ­زاده، ﻓﺮﺣﻨﺎز (1378)، ﺗﺄﺛﯿﺮ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﻫﻮازی ﺑﺮ ﻣﯿﺰان اﺿﻄﺮاب ﺻﻔﺘﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﯾﺰد، دوﻣﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ و ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻣﻠﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖﺑﺪﻧﯽ و ﻋﻠﻮم ورزﺷﯽ، ﺗﻬﺮان.
  5. رﻓﯿﻌﯽ، ﻓﺎﻃﻤﻪ (1381)، ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ﻫﻮازی ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ روان ﺧانم‌‌های ﻧﺨﺴﺖﺑﺎردار، ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ و ﻋﻠﻮم ورزﺷﯽ: 136 ـ 137.
  6. Gable-Halle, D. Halle, J.W & Barry Chung, Y. (1993). "The Effect of aerobic exercise on psychological and behavioral variables of individuals with developmental Disabilities". Research in Developmental Disabilities, 14, PP: 359-386.
  7. Cattell, r.b.l,Echelle d, (1962).   Anxiete de Cattell, les Editions du Centre de Psychologie Appliquee, paris.
  8. Marvin Zuckerman, (1994). Behavioral Expressions and Biosocial Bases of Sensation Seeking, New Yourk, Cambridge University Press.                                                                                                               
  9. Abrams, M.,& Abrams, L. (1997). The paradox of psychodynamic and cognitive-behavioral psycherapy. Journal of Rational-Emotive cognitive-Behaviour Tberapy.                                                                   
  10. Bernard, M.E. (1995). Its prime time for Rational-Emotive-Behaviour Therapy.                                           
  11. Simpson, H.B., Gorfinkle, K.s., & Liebowitz, M.R. (1999). Cognitive Behavioral therapy as an adjunct to serotonin reuptake inhibitors in obsessive-compulsive disorder: An open trial. Journal of Clinical Psycbiatry.
  12. Zuckerman, M. Sensation seeking and risk taking”, in C. E. (1979). Izard (Ed.), Emotions in Personality and           Psychopathology.
  13.  Woolfenden S.R., Williams K. & Peat J.K. (2002). "Family and parenting interventions for conduct disorder and delinquency: a meta-analysis of randomized controlled trials". Archives of Disease in Childhood. 86(4); PP:251-256.            
  14.   Setkowicz, Z. & Mazur, A. (2006). "Physical Training Decreases susceptibility to subsequent pilocarpine-induced seizures in the Rat". Epilepsy Research , in Press.                                                                                                                                    
  15.   Mayne, T.J.& Ambrose, T.K. (1999). "Research rewiew on anger in psychotherapy". Journal of Clinical Psychology. 55. PP:353-363.
  16.  Massion, J. (2006), "Sport practice in autism". Science & Sports, 21, PP:243-248.
  17.  Lambert, E.W., Wahler, R.G. Andrande, A.R., & Bickman, L. (2001). "Looking for the disorder in conduct disorder". Journal of Abnormal Psychology, 110, PP:110-123.
  18. Bastani, F.; A. Hidarnia; A. Kazemnejad; M. Vafaei; and M. Kashanian M. (2005). “A Randomized Controlled Trial of the Effects of Applied Relaxation Training on Reducing Anxiety and Perceived Stress in Pregnant Women”. Journal of Midwifery and Women's Health, 50(4):36 -40.
  19. Koltyn, K.F.؛ and S.S Schultes. (1997), “Psychological effects of an aerobic exercise session and a rest  session following pregnancy”. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 37 (4): 287-291.
  20. Nordhagen, I.H. and J. (2002). Sundgot-Borgen. “Physical activity amongst pregnant in relation to pregnancy-related complaints and score of depression”. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 122 (5): 470-474.
  21. Teixeira, J.; D. Martin; O. Prendiville and V. Glover. (2005). “The effects of acute relaxation on indices of anxiety during pregnancy”. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 26(4): 271 - 276.
  22. Hayden, R.M., and G.J. Allen. (1984). “Relationship  between aerobic exercise, anxiety and depression: convergent validation by knowled in formants”. J. Sports Med; (24): 64- 74.
  23. Hayden, R.M., and G.J. Allen. (1984). “Relationship  between aerobic exercise, anxiety and depression: convergent validation by knowled in formants”. J. Sports Med; (24): 64- 74.
  24. Rejeski, W.J.; C.J. Hard and J. Shaw. (1991).  “Psychometric confounds of assessing state anxiety in conjunction with acute bouts of vigorous exercise”. J. Sport Exe. Psychol; (1): 65-73.
  25. Abu- Omar, K; Rütten, A & Lehtinen, V. (2004), mental health and physical activity in the European Union. Soc Preventive Med 49:301–309.
  26. Fletcher, A &Bhui, K., (2002). Common mood and anxiety states: gender differences in the protecting effect of physical activity. Soc Psychiatry Epidemiology. 35(1):28-35.
  27. Menzyk, K., Cajdler, A., & Pokorski, M., (2008). Influence of physical activity on psychosomatic health in obese women. Journal of Physiology and Pharmacology, 59, Suppl 6, 441.448.
  28. Teoman, N., Ozcan, A., & Acar, B., (2004). The effect of exercise on physical fitness and quality of life in postmenopausal women. Maturitas, 47, 71-77.
  29. Gordon BR, McDowell CP, Lyons M, Herring MP. (2017). The Effects of Resistance Exercise Training on Anxiety: A Meta-Analysis and Meta-Regression Analysis of Randomized Controlled Trials. Sports Med. Dec;47(12):2521-2532.