اثربخشی تمرین نوروفیدبک بر عملکرد رقابتی ورزشکاران ماهر تیر و کمان خانواده‌های نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار، ایران.

چکیده

مقدمه: رقابت ورزشی در شرایط فشار روانی امری شایع است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین نوروفیدبک بر عملکرد رقابتی ورزشکاران ماهر تیر و کمان در خانواده‌های نظامی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی و با طرح پیش و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. شرکت‌کنندگان 30 ورزشکار زن ماهر تیر و کمان راست‌دست سالم بزرگ‌سال ساکن شهر تهران و عضو خانواده‌های نظامی بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. پس از رکوردگیری اولیه در شرایط رقابتی و با همگن‌سازی با توجه به رکوردهای اولیه، شرکت‌کنندگان در دو گروه تمرین نوروفیدبک و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی به مدت 12 جلسه طی چهار هفته انجام شد.گروه کنترل در این مدت به تمرینات عادی خود پرداختند. پس‌ازآن رکوردگیری مجدد دو گروه در شرایط رقابتی به عمل آمد. نتایج: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس‌آزمون، عملکرد شرکت‌کنندگان گروه نوروفیدبک نسبت به گروه کنترل پیشرفت معنی‌داری داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، تأثیر تمرین نوروفیدبک در ارتقاء عملکرد کمانداران ماهر موردتوجه قرار گرفت و بر استفاده از این روش در کنار تمرین بدنی برای رسیدن به نتایج بهتر در رقابت‌ها تأکید شد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of neurofeedback training on skilled archers’ competitive performance of military families

نویسنده [English]

  • Masoumeh Faghfouriazar
Assistant Professor, Department of Educational Training, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
چکیده [English]

Introduction: Sport competition is common under stress. The aim of this study was to investigate the effect of neurofeedback training on the competitive performance of skilled archers in military families. Method: This research was accomplished by semi-experimental method with pre-test and post-test design with control group. Participants were 30 skilled female right-handed archers, living in Tehran and members of military families, who were selected by available method. After the initial recording in competitive conditions and by homogenization according to the initial records, the participants were divided in two groups of neurofeedback training and control. The training protocol was performed for 12 sessions over 4 weeks. During this time, the control group practiced normally. After that, the two groups were again recorded in competitive conditions. Results: The results of Covariance analysis test showed that in the post-test stage, the performance of neurofeedback group participants had a significant improvement over the control. Conclusion: According to the findings of this study, the effect of neurofeedback training on improving the performance of skilled archers was considered and the use of this method along with physical training to achieve better results in competitions was emphasized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Neurofeedback"
  • "Competitive Performance"
  • "Skilled Athlete"
  • "Archery"
اسکندرنژاد، مهتا، عبدلی، بهروز، نظری، محمد علی و واعظ موسوی، محمدکاظم. (1389). تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد تیروکمان کاران مبتدی: یک مطالعه‌ی دو سو کور. مجله پژوهش در علوم ورزشی، 5، 74-57.
بشارت، محمدعلی. (1384). تأثیر سبک‌های مقابله با استرس بر موفقیت ورزشی. حرکت، 24(24)، 100-87.
خدایاری فرد، محمد، رحیمی نژاد، عباس و عابدینی، یاسمین. (1386). بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 52، 25- 42.
صالحی، مریم، امینی، حجت‌الله و محمدزاده، حسن. (1394). مقایسه تأثیر تمرینات نوروفیدبک و تصویرسازی ذهنی بر اکتساب و یاد داری مهارت پرتاب دارت. عصب روانشناسی، 1(1)، 103-86.
قاسمیان مقدم، محمدرضا و طاهری، حمیدرضا. (1393). تأثیر دستورالعمل توجه بر عملکرد بازیکنان تنیس روی میز در موقعیت تحت‌فشار. رشد و یادگیری حرکتی، 6(4)، 491-475.
محمدزاده، حسن، صالحی، مریم و امینی، حسن. (1395). مقایسه تمرینات نوروفیدبک و تمرین بدنی بر عملکرد و یاد داری مهارت پرتاب دارت. رشد و یادگیری حرکتی، 8(3)، 467-483.
محمدزاده، حسن، نظری، محمدعلی و حیدری، ماندانا. (1393). تأثیر تمرینات نوروفیدبک بر تعادل پویای مردان جوان. رشد و یادگیری حرکتی، 6(4)، 462-453.
محمدی، مینا، طاهری، حمیدرضا و سهرابی، مهدی. (1395). تأثیر یک دوره تمرینات نوروفیدبک بر قابلیت تشخیص خطا و عملکرد تیراندازان ماهر. پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 12(23)، 38-27.
معین، فرزانه، زاهدی، حمید و مشکاتی، زهره. (1393). اثر کانون توجه مربوط و نامربوط و سطح مهارت بر دقت سرویس تنیسی والیبال تحت شرایط فشار روانی. رفتار حرکتی، 17، 105-118.
نظری، محمدعلی، اسکندرنژاد، مهتا، عبدلی، بهروز و واعظ موسوی، محمدکاظم. (1390). تأثیر آموزش نوروفیدبک بر ویژگی‌های الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تیر و کمان. پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 6(22)، 142-121.
 
Beilock, S.L., Holt, L.E. (2007). Embodied preference judgments. Can likeability be driven by the motor system?. Psychol Sci, 18(1), 51-57.
Crivelli, D., Fronda, G., Balconi, M. (2019). Neurocognitive Enhancement Effects of Combined Mindfulness–Neurofeedback Training in Sport. Neuroscience, 412, 83-93.
Domingos, C., P.Alves, C., Sousa, E., Rosa, A., G.Pereira, J. (2020). Does Neurofeedback Training Improve Performance in Athletes? NeuroRegulation, 7(1), 8-17
Fletcher, D., Wagstaff, C.R.D. (2009). Organizational psychology in elite sport: Its emergence, application and future. Psychology of Sport and Exercise, 10(4), 427–434.
Fox, A. (2010). Choking- its causes and how to minimize its effects. In: Fox, A. editors. Tennis: Winning the mental match. 1esed. California, Kindle Edition, 52-69.
Gong, A., Nan, W., Yin, E., Jiang, C. and Fu, Y. (2020). Efficacy, Trainability, and Neuroplasticity of SMR vs. Alpha Rhythm Shooting Performance Neurofeedback Training. Front. Hum. Neurosci. 14, 94. doi: 10.3389/fnhum.2020.00094.
Gruzelier,.J., Tobias, E. (2005). Critical validation studies of neurofeedback. Child. adolesc psychiatric clin, 14, 83-104.
Hargreaves, J. & Pringle, A. (2019). Football is pure enjoyment: An exploration of the behaviour change processes which facilitate engagement in football for people with mental health problems. Mental Health and Physical Activity, 16, 19-30.
Jacquart, J., Papini, S., Freeman, Z., Bartholomew, J.B., Smits, J.A.J. (2020). Using exercise to facilitate arousal reappraisal and reduce stress reactivity: A randomized controlled trial. Mental Health and Physical Activity, 18, 100324.
Kim, J., Mo Lee, H., Jong Kim, W., Park, H.J., Woon Kim, S., Hwan Moon, D., Woo, M., Tennant, L.K. (2008). Neural Correlates of Pre-Performance Routines in Expert and Novice Archers. Neurosci Lett, 445(3), 236-241.
Landers, D.M., Petruzzello, S.J., Salazar, W., Crews, D.J., Kubitz, K.A., Gannon, T.L., Han, M. (1991). The influence of electrocortical biofeedback on performance in pre-elite archers. Med Sci Sports Exerc, 23 (1), 123-9.
Ludyga, S., Mucke, M., Andra, Ch., Gerber, M., Puhse, U. (2021). Neurophysiological correlates of interference control and response inhibition processes in children and adolescents engaging in open- and closed-skill sports. Journal of Sport and Health Science, Available online.
Maszczyk, A., Dobrakowski, P., Nitychoruk, M., Zak, M. (2020). The Effect of Neurofeedback Training on the Visual Processing Efficiency in Judo Athletes. Human Kinetics, 71, 219-227.
Mikicin, M., Orzechowski, G., Jurewicz, K., Paluch, K., Kowalczyk, M., Wrobel, A. (2015). Brain-training for physical performance: a study of EEG-neurofeedback and alpha relaxation training in athletes. Acta Neurobiol Experimentals, 75, 434–445.
Moore, N.C. (2000). A review of EEG biofeedback treatment of anxiety disorders. Clin Electroencephalogr, 31(1), 1-6.
Mottola, F., Blanchfield, A., Hardy, J., Cooke, A. (2021). EEG neurofeedback improves cycling time to exhaustion. Psychology of Sport and Exercise, 55, 101944.
Noel, P.K., Jackson, R.C.,  Ashford, K.J. (2015). Reinvestment, task complexity and decision making under pressure in basketball. Psychology of Sport and Exercise,  20, 11–19.
Paul, M., Ganesan, S., Sandhu, J.S., Simon, J.V. (2012). Effect of sensory Motor Rhythm neurofeedback on Physiological, Electro-Encephalografic Measures and Performance of Archery players. Ibonsina J Med Bs, 4(2), 32-39.
Qiang Xiang, M., Hou, X.H., Liao, B.G., Liao, J.W., Hu, M. (2018). The effect of neurofeedback training for sport performance in athletes: A meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise, 36, 114–122.
Raymond, J., Sajid, I., Parkinson, L.A., Gruzelier, J.H. (2005). Biofeedback and Dance Performance: A Preliminary Investigation. APPL PSYCHOPHYS BIOF, 30(1), 64-73.
Rostami, R., Sadeghi, H., Allah Karami, K., Nosrat Abadi, M., Salamati, P. (2012). The Effects of Neurofeedback on the Improvement of Rifle Shooters' Performance. Neurotherapy, 16, 264–269.
Strack, B.W., Linden, M.K., Wilson, V.S. (2011). Biofeedback & Neurofeedback Applications in Sport, Psychology, 204-206.
Swann, C.,  Crust, L.,  Jackman, P.,  Vella, S.A.,  Allen, M. S.,  Keegan, R. (2016). Performing under pressure: Exploring the psychological state underlying clutch performance in sport. SPORT SCI, 1-9.
Thompson, T., Steffert, T., Ros, T., Leach, J., Gruzelier, J. (2008). EEG Applications for Sport and Performance. Methods, 45, 279-288.
Vernon, D.J. (2005). Can neurofeedback training enhance performance? An evaluation of evidence with implications for future research. APPL PSYCHOPHYS BIOF, 30(4), 347-364.
Wallace, H. M., Baumeister, R.F, Vohs, K.D. (2005). Audience support and choking under pressure: A home disadvantage?. Sports Sci, 23(4), 427-38.
Wilson, V.E., Peper, E., & Moss, D. (2006). Professional issue “The mind room’’ in Italian soccer training: the use of biofeedback and neurofeedback for optimum performance. Biofeedback, 34, 79–810.