نقش میانجی انعطاف‌پذیری شناختی در ارتباط بین اضطراب وجودی و تحمل پریشانی با اضطراب بیماری کرونا در میان سربازان پدافند هوایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی پیام نور تهران، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد قشم، هرمزگان، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، آزمون مدل رابطه علّیِ بین اضطراب وجودی و تحمل پریشانی با اضطراب بیماری کرونا و میانجی‌گری انعطاف‌پذیری شناختی در بین سربازان پدافند هوایی شهر بندرعباس بود.
روش اجرا: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که به مدل یابی روابط ساختاری و مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی مربوط می‌شود. نمونه آماری شامل 196 نفر بودند که بر اساس نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)؛ اضطراب وجودی توسط گود و گود (1974)؛ تحمل پریشانی توسط سیمونز و گاهر (2015) و مقیاس اضطراب بیماری کرونا علی پور و همکاراان (1398) استفاده شد. با کمک نرم افزار آماری  SPSS-27 و3 Smart PLS - و روش‌های آماری ضریب تعیین، ضریب رگرسیون و شاخص‌های برازش مدل، داده‌ها تحلیل شدند.
یافته‌ ها:  داده‌ها از نقش میانجی انعطاف‌پذیری شناختی در ارتباط میان اضطراب وجودی و تحمل پریشانی با اضطراب بیماری کرونا حمایت کرد. مقادیر بتا در ضرایب مسیر رابطه علّی و معنادار میان متغیر را نشان داد و با توجه به میزان 405 /0 =GoF برازش قوی مدل در بعد کلی را می‌توان استنباط نمود.
نتیجه‌ گیری: بنابراین، پیشنهاد می‌شود کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در خصوص شناخت اضطراب وجودی و تقویت تحمل پریشانی سربازان برگزار شود تا از طریق افزایش انعطاف‌پذیری شناختی به کاهش اضطراب بیماری کرونا آنان کمک نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating role of cognitive flexibility in the relationship between existential anxiety and distress tolerance with corona disease anxiety among air defense soldiers

نویسندگان [English]

  • Borzoo Amirpour 1
  • Ruhollah Sadeghin 2
1 Corresponding author: Ph.D. in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology Payam Noor Tehran, Tehran, Iran
2 MA in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Qeshm Branch Azad University, Hormozgan, Iran
چکیده [English]

Purpose: This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of the classroom management training package, based on the selection theory, on the academic engagement of the first secondary level students in the academic year of 2020-2021.
Method: The research was semi-experimental with a pre-test-post-test and follow-up design with experimental and control groups. The statistical population of the research was all the students of the first secondary level in the academic year of 2020-2021, and two classes were selected in the accessible way after matching and were randomly replaced in the experimental and control groups. The classroom management guidance package, which was validated in another study, was taught to the teachers of the experimental group and the control group did not receive any training. Rio's academic engagement questionnaire (2013) was used to measure students' academic engagement in pre-test, post-test and follow-up. To analyze the data with the help of SPSS software version 18, the statistical methods of univariate analysis of covariance, paired t test and covariance analysis with repeated measurements were used.
Findings: ANOVA results with repeated measurements for the variable of students' academic involvement showed a significant difference between the pre-test and post-test and no significant difference between the post-test and the follow-up of the experimental group (P<0.01), which indicates the effect of the intervention variable on the students' involvement in the post-test and the stability of the results. It was in the follow-up test. There was no significant difference between the pre-test and the post-test of the control group.
Conclusion: The instructional package of classroom management style based on choice theory has an effect on students' academic engagement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Classroom Management
  • Leadership Management
  • Academic Engagement
  • Student

Smiley face

آذر، عادل، غلامزاده، رسول (1398). مدلسازی مسیری-ساختاری در مدیریت، کاربرد نرم افزار .Smart PLS
       انتشارات نگاه دانش، چاپ دوم، تهران
جداری، معصومه، اقدسی، علی نقی، علیوند وفا، مرضیه. (1400). اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر ابعاد روان‌شناختی و معنوی در ارتقاء مولفه‌های سبک زندگی اسلامی و بهبود اضطراب وجودی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی،16(64)،, 1-18.
خوش سرور، سحر، میکائیلی، نیلوفر. (1400). نقش مقایسه ی اجتماعی، حساسیت بین فردی و انعطاف‌پذیری شناختی در پیش بینی نگرش‌های خوردن آشفته در دانشجویان زن. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی،                                                            11(43)،141-166..doi: 10.22034/spr.2021.277112.1629
رضاپور میرصالح، یاسر. اسماعیل‌بیگی، منیره. (1396). رابطه بین انعطاف‌پذیری و تحمل پریشانی با میانجیگری جهت‌گیری منفی به مشکل نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 6(3): 22-31.
سرکارات، فرزین و توتونچیان، علیرضا. (1399). بررسی میزان ابتلاء کادر درمان دندانپزشکی در سه ماه ابتدائی شیوع ویروس کرونا در ایران. تحقیق در علوم دندانپزشکی، 17(2): 145-137.
عطادخت، اکبر، پورزرگر،, رعنا (1400). پیش‌بینی آشفتگی‌های هیجانی براساس سبک‌های دفاعی و راهبردهای مقابله در رویارویی با اپیدمی کووید- 19. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 16(64)1، -16.
علی پور،, احمد، قدمی، ابوالفضل، علیپور، زهرا، عبداله زاده، حسن. (1398). اعتباریابی مقدماتی مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) در نمونه ایرانی. فصلنامه علمی- پژوهشی روان‌شناسی سلامت،, 8(32)،, 163-175. doi:10.30473/hpj.2020.52023.4756       
فروتن، آرمیتا.(1398). مدل فراتشخیصی پریشانی روان‌شناختی (افسردگی و اضطراب) در دانشجویان: نقش طرحواره‌های هیجانی، تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری شناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی.
قدرت الهی فرد، محمدعلی، چین آوه، محبوبه، امینی منش، سجاد. (1400). نقش واسطه‏ای تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در ارتباط با آسیب‏های دوران کودکی و بروز نشانه‏های اختلال‏های شخصیت وسواسی- جبری در پرستاران. .مجله علوم پزشکی صدرا، 9(3)،271-284. doi: 10.30476/smsj.2022.90074.1218
کاویانی، محمّد (1398). سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه : قم
کلهریی، مژگان (1400) پیش بینی میزان اضطراب کرونا بر اساس راهبردهای مقابله‌ای، سرسختی روان شناختی و تحمل آشفتگی در پرستاران و کادر درمان شهر کرمانشاه در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹. علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی،۱۶ (۲) :۳۳-۲۵.
لیپورشهیر، بهار، اصفهانی خالقی، آتنا، عرب زاده، مهدی، علیپورشهیر، مونا، (1400). تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا و مولفه‌های آن بر پزشکان در دوره همه‌گیری بیماری کرونا: تاثیر ذهن آگاهی بر اضطراب کروناو مولفه‌های آن بر پزشکان. فصلنامه نفس،8(2)،38-47.                                                                           
ملکی،, بهرام (1400). رابطه تنظیم شناختی هیجان و اضطراب بیماری کرونا در سالمندان: نقش میانجی تحمل پریشانی. روان‌شناسی پیری، 7(4)، 330-317. 10.22126/jap.2021.6705.1550
نورعلیزاده میانجی، مسعود و جان بزرگی، مسعود.(1389). رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آن‌ها در سه گروه افراد بزهکار ، عادی و مذهبی. روان‌شناسی و دین، 3(2). 29-44.
Afshari, A., Hashemikamangar, S., & Hashemikamangar, S. S. (2021). The correlation of   perceived stress and professional concerns during COVID-19 pandemic among               Iranian dentists: the mediating role of cognitive flexibility. Dentistry 3000, 9(1),                  10-1. https://doi.org/10.5195/d3000.2021.119
Akbari, M., Seydavi, M., & Zamani, E. (2021). The mediating role of personalized                              psychological flexibility in the association between distress intolerance and                     psychological distress: A national survey during the fourth waves of COVID-19                pandemic in Iran. Clinical Psychology & Psychotherapy, 28(6):1416-1426. doi:                     .10,1002/cpp.2685.
Bajema, K. L., Oster, A. M., McGovern, O. L., Lindstrom, S., Stenger, M. R., AndersonT. C. & Oliver, S. E. (2020). Persons evaluated for 2019 novel coronavirusUnitedStates, January 2020. Morbidity and mortality weekly report, 69(6), 166.
Bourne, P. A., Powell, C., Jamieson, J., Stultz, S., Williams, K., Fallah, J., & Scott, O.        (2022). Does Tolerance Influence People’s Psychological Well-being during the                Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Pandemic.‏ International Journal of                   Current Research in Medicines & Medical Science, 5(1):1-12.
Bradley, E. L. (2014). Choice theory and reality therapy: an overview. International             Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 5(1), 6-14.‏
Davis, A. K., Barrett, F. S., & Griffiths, R. R. (2020). Psychological flexibility mediates     the relations between acute psychedelic effects and subjective decreases indepression and anxiety. Journal of Contextual Behavioral Science, 15, 39-45.                        Doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.11.004
Demirtas, A. S. (2021). Predictive roles of state hope and cognitive control/flexibility in state anxiety during COVID-19 outbreak in Turkey. Dusunen Adam, 34(1), 89-96                                                         . ‏
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument    development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and                     research, 34(3), 241-253.‏
 Dong, X. Y., Wang, L., Tao, Y. X., Suo, X. L., Li, Y. C., Liu, F., & Zhang, Q. (2017).     Psychometric properties of the Anxiety Inventory for Respiratory Disease in                         patients with COPD in China. International journal of chronic obstructive pulmonary disease, 12, 49.‏
Emanuel, L.; Solomon, S.; Fitchett, G.; Chochinov, H.; Handzo, G.; Schoppee, T.;              Wilkie, D. (2020). Fostering Existential Maturity to Manage Terror in a                                         Pandemic. J. Palliat. Med. Doi: 10.1089/jpm.2020.0263                                                      
Gasiorowska, A., Zaleskiewicz, T., & Kesebir, P. (2018). Money as an existential anxiety buffer: Exposure to money prevents mortality reminders from leading to          increased death thoughts. Journal of Experimental Social Psychology.‏ 79:394-               409.
Good, L. R., & Good, K. C. (1974). A preliminary measure of existential             anxiety. Psychological Reports, 34(1), 72-74.‏
Jafari, A. (2020). Comparing Cognitive Flexibility, Psychological Capital and CopingStrategies with Pain between Individuals with COVID-19 Responding and Non-Responding to Home Treatment. Journal of Counseling Research, 19(74), 4-35.https://doi.org/10.29252/jcr.19.74.4
O’Cleirigh, C., Ironson, G., & Smits, J. A. (2007). Does distress tolerance moderate the     impact of major life events on psychosocial variables and behaviors important in                      the management of HIV?. Behavior therapy, 38(3), 314-323.‏
Pakenham, K. I., Landi, G., Boccolini, G., Furlani, A., Grandi, S., & Tossani, E. (2020).The moderating roles of psychological flexibility and inflexibility on the                                     mental health impacts of COVID-19 pandemic and lockdown in                          Italy. Journal of Contextual Behavioral Science, 17, 109-118.https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.07.003
Paules, C. I., Marston, H. D., & Fauci, A. S. (2020). Coronavirus infections—more thanjust the common cold. Jama, 323(8), 707-708.‏
Scrima, F., Miceli, S., Caci, B., & Cardaci, M. (2022). The relationship between fear ofCOVID-19 and intention to get vaccinated. The serial mediation roles of                      existential anxiety and conspiracy beliefs. Personality and individual                                                differences, 184, 111188. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111188
Silva, L. S., Joao, R. B., Nogueira, M. H., Aventurato, I. K., de Campos, B. M., de Brito,   M. R., & Yasuda, C. L. (2021). Functional and microstructural brain                                  abnormalities, fatigue, and cognitive dysfunction after mild COVID-19. Medrxiv.‏
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and       validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.‏
Temple, M., & Gall, T. L. (2018). Working through existential anxiety towardauthenticity: A spiritual journey of meaning making. Journal of Humanistic                          Psychology, 58(2), 168-193.‏                                                                
Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004, June). A global goodness-of-fit     index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS                     scientific meeting
To, K. K. W., Tsang, O. T. Y., Yip, C. C. Y., Chan, K. H., Wu, T. C., Chan, J. M. C., &    Yuen, K. Y. (2020). Consistent detection of 2019 novel coronavirus in saliva.                        Clinical Infectious Diseases, 71(15), 841-843.‏
Tomaszek, K., & Muchacka-Cymerman, A. (2020). Thinking about my existence during     COVID-19, I feel anxiety and awe—The mediating role of existential anxiety andlife satisfaction on the relationship between PTSD symptoms and post-traumatic                         growth. International journal of environmental research and public                              health, 17(19), 7062.‏
Van Bruggen, V., Vos, J., Westerhof, G., Bohlmeijer, E., & Glas, G. (2015). Systematic    review of existential anxiety instruments. Journal of humanistic                                          psychology, 55(2), 173-201.‏
Verity R, Okell LC, Dorigatti I, Winskill P, Whittaker C, Imai N, Cuomo-Dannenburg G,   Thompson H, Walker PG, & Fu H.(2020). Estimates of the severity of                                         coronavirus disease 2019: a model-based analysis. The Lancet infectious diseases.
Willgoss, T. G., Yohannes, A. M., Goldbart, J., & Fatoye, F. (2012). “Everything was       spiraling out of control”: experiences of anxiety in people with chronic                                              obstructive pulmonary disease. heart & lung, 41(6), 562-571.‏
Wu, X., Wang, Z., Zhang, H., Yuan, P., Yu, Q., Zhou, Z., & Zhao, Q. (2021). Effects of    Internet Language Related to COVID-19 on Mental Health in College Students:                              The Mediating Effect of Cognitive Flexibility. Frontiers in psychology, 12, 1-9.                600268. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.600268
Zhu, J., Sun, L., Zhang, L.,Wang, H., Fan, A., Yang, B., Xiao, Sh., & Li, W. (2020).                          Prevalence and Influencing Factors of Anxiety and Depression symptoms in the                             First-Line Medical Staff Fighting Against the COVID- 19 in Gansu, Front Psychiatry, 11