نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی- واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران
2
استاد گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی-تهران-ایران، استاد مدعو واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد
3
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی- واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران
4
استاد گروه طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان علوم پزشکی ارتش-تهران- ایران، استاد مدعو واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران
5
دانشیار مرکز تحقیقات طبفیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران -ایران، استاد مدعو واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد
چکیده
بهکارگیری شیوههای تمرین بهبود و سرعت یادگیری افراد مبتدی در مهارتهای اجرایی مانند تیراندازی از موضوعات نوین در پژوهشهای اخیر است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر یک دوره تمرین مقاومتی و نوروفیدبک بر بهبود شاخصهای تیراندازی مرتبط با عملکرد شناختی در افراد مبتدی بود. برای این منظور با بهرهگیری از طرح پیشآزمون-پسآزمون و با استفاده از سیستم امتیازدهی الکترونیکی، عملکرد تیراندازی 25 نفر از افراد مبتدی، در گروههای مختلف، قبل و بعد از 12 جلسه تمرینات مقاومتی و نیز تقویت موج SMR در ناحیه C4 و تقویت موج آلفا در ناحیه F3، مورد مطالعه قرار گرفت.
تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار گرفپدپریسم9 و با در نظر گرفتن 5 درصد خطای اندازهگیری، انجام و مشخص شد که مداخلات تمرینی موجب افزایش امتیاز تیراندازی در گروههای مقاومتی(P=0.0011)، مقاومتی-نوروفیدبک(p<0.0001)و نوروفیدبک(P=0.0014)؛ کاهش سرعت تیراندازی در گروهای مقاومتی(P=0.0014)، مقاومتی-نوروفیدبک(P<0.0001) و نوروفیدبک(P=0.0372)، افزایش پایداری اسلحه در گروههای مقاومتی(p=0/0005)، مقاومتی-نوروفیدبک(P<0/0001) و نوروفیدبک(P=0.0293) گردید؛ اما میزان ردیابی هدف تغییر معناداری نداشت. همچنین آزمون تعقیبی بینگروهی در پسآزمون نشان داد تغییرات شاخص سرعت تیراندازی در گروه مقاومتی-نوروفیدبک نسبتبه گروه مقاومتی(P=0.0124) و شاخص پایداری اسلحه در گروه مقاومتی- نوروفیدبک نسبتبه گروه مقاومتی(P=0.0315) و نوروفیدبک(p=0/0001) بهتر بوده است.
با توجه به اهمیت قدرت عضلانی و کارکردهای مغز در خصوص عملکرد مناسب فرد تیرانداز و با توجه به نتایج این پژوهش در خصوص ارتقاء شاخصهای مرتبط با تیراندازی، میتوان گفت بهکارگیری شیوههای تمرینی تقویت عضلات و بهبود عملکرد امواج مغز مرتبط با مهارت تیراندازی، بخشی از فرآیند یادگیری و ارتقاء مهارت در این رشته را بهبود میبخشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of resistance training and neurofeedback on shooting performance in military beginners
نویسندگان [English]
-
ahmadreza yousefpour dehaghani
1
-
Hamid Rajabi
2
-
lida moradi
3
-
Zahra Reza Soltani
4
-
Dariush Eliaspour
5
1
PhD. Student of exercise physiology, Department of Physical Education and Sports Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2
Professor Department of Sports Physiology, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran, Invited by North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3
Assistant Professor Department of physical education and sports science- North Tehran Branch- Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4
Professor of physical medicine and rehabilitation Clinical Biomechanics and Ergonomics Research Center, Army Medical Sciences Hospital, Tehran, Iran, Invited by North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
5
Associated professor. physical medicine and Rehabilitation Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran, Invited by North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Modern training methods to improve the learning of beginners in executive skills such as shooting is one of the topics of interest in recent researches. The purpose of this study was to determine the effect of a course of resistance training and neurofeedback on shooting indices related to psychological performance in military beginners. By using pretest -posttest plan and using the electronic scoring system, the shooting performance of 25 beginners, before and after 12 sessions of resistance training and reinforcement of SMR wave in C4 and reinforcement of alpha wave in F3 was studied .Statistical analysis was done using Graph Pad Prism 9 software and considering 5% measurement error, and it was found that training interventions increased the shooting score in resistance(P=0.0011), resistance-neurofeedback(p<0.0001) and neurofeedback(P=0.0014) groups; decrease in shooting speed in resistance (P=0.0014), resistance-neurofeedback(P<0.0001) and neurofeedback(P=0.0372) groups, increased stability in resistance(P=0.0005), resistance-neurofeedback(P<0.0001) and neurofeedback(p=0.029) groups. But accuracy did not change significantly. Also, the follow-up test between groups in the post-test showed the changes in the shooting speed in the resistance-neurofeedback group compared to the resistance group(P=0.0124) and the stability in the resistance-neurofeedback group compared to the resistance group(P=0.0315) and neurofeedback(p =0.0001) has been better.
کلیدواژهها [English]
-
Neurofeedback
-
Shooting speed
-
Stability
-
Shooting score
-
Accuracy