تاثیر تمرینات مقاومتی و نوروفیدبک بر شاخص‌های عملکردتیراندازی در افراد مبتدی نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی- واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران

2 استاد گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی-تهران-ایران، استاد مدعو واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد

3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی- واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران

4 استاد گروه طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان علوم پزشکی ارتش-تهران- ایران، استاد مدعو واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران

5 دانشیار مرکز تحقیقات طب‌فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران -ایران، استاد مدعو واحد تهران شمال - دانشگاه آزاد

چکیده

به‌کارگیری شیوه‌های تمرین بهبود و سرعت یادگیری افراد مبتدی در مهارت‌های اجرایی مانند تیراندازی از موضوعات نوین در پژوهش‌های اخیر است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر یک دوره تمرین مقاومتی و نوروفیدبک بر بهبود شاخص‌های تیراندازی مرتبط با عملکرد شناختی در افراد مبتدی بود. برای این منظور با بهره‌گیری از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و با استفاده از سیستم امتیازدهی الکترونیکی، عملکرد تیراندازی 25 نفر از افراد مبتدی، در گروه‌های مختلف، قبل و بعد از 12 جلسه تمرینات مقاومتی و نیز تقویت موج SMR در ناحیه C4 و تقویت موج آلفا در ناحیه F3، مورد مطالعه قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم‌افزار گرف‌پدپریسم9 و با در نظر گرفتن 5 درصد خطای اندازه‌گیری، انجام و مشخص شد که مداخلات تمرینی موجب افزایش امتیاز تیراندازی در گروه‌های مقاومتی(P=0.0011)، مقاومتی-نوروفیدبک(p<0.0001)و نوروفیدبک(P=0.0014)؛ کاهش سرعت تیراندازی در گرو‌های مقاومتی(P=0.0014)، مقاومتی-نوروفیدبک(P<0.0001) و نوروفیدبک(P=0.0372)، افزایش پایداری اسلحه در گروه‌های مقاومتی(p=0/0005)، مقاومتی-نوروفیدبک(P<0/0001) و نوروفیدبک(P=0.0293) گردید؛ اما میزان ردیابی هدف تغییر معناداری نداشت. همچنین آزمون تعقیبی بین‌گروهی در پس‌آزمون نشان داد تغییرات شاخص سرعت تیراندازی در گروه مقاومتی-نوروفیدبک نسبت‌به گروه مقاومتی(P=0.0124) و شاخص پایداری اسلحه در گروه مقاومتی- نوروفیدبک نسبت‌به گروه مقاومتی(P=0.0315) و نوروفیدبک(p=0/0001) بهتر بوده‌ است.

با توجه به اهمیت قدرت عضلانی و کارکردهای مغز در خصوص عملکرد مناسب فرد تیرانداز و با توجه به نتایج این پژوهش در خصوص ارتقاء شاخص‌های مرتبط با تیراندازی، می‌توان گفت به‌کارگیری شیوه‌های تمرینی تقویت عضلات و بهبود عملکرد امواج مغز مرتبط با مهارت تیراندازی، بخشی از فرآیند یادگیری و ارتقاء مهارت در این رشته را بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of resistance training and neurofeedback on shooting performance in military beginners

نویسندگان [English]

  • ahmadreza yousefpour dehaghani 1
  • Hamid Rajabi 2
  • lida moradi 3
  • Zahra Reza Soltani 4
  • Dariush Eliaspour 5
1 PhD. Student of exercise physiology, Department of Physical Education and Sports Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor Department of Sports Physiology, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran, Invited by North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor Department of physical education and sports science- North Tehran Branch- Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Professor of physical medicine and rehabilitation Clinical Biomechanics and Ergonomics Research Center, Army Medical Sciences Hospital, Tehran, Iran, Invited by North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
5 Associated professor. physical medicine and Rehabilitation Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran, Invited by North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Modern training methods to improve the learning of beginners in executive skills such as shooting is one of the topics of interest in recent researches. The purpose of this study was to determine the effect of a course of resistance training and neurofeedback on shooting indices related to psychological performance in military beginners. By using pretest -posttest plan and using the electronic scoring system, the shooting performance of 25 beginners, before and after 12 sessions of resistance training and reinforcement of SMR wave in C4 and reinforcement of alpha wave in F3 was studied .Statistical analysis was done using Graph Pad Prism 9 software and considering 5% measurement error, and it was found that training interventions increased the shooting score in resistance(P=0.0011), resistance-neurofeedback(p<0.0001) and neurofeedback(P=0.0014) groups; decrease in shooting speed in resistance (P=0.0014), resistance-neurofeedback(P<0.0001) and neurofeedback(P=0.0372) groups, increased stability in resistance(P=0.0005), resistance-neurofeedback(P<0.0001) and neurofeedback(p=0.029) groups. But accuracy did not change significantly. Also, the follow-up test between groups in the post-test showed the changes in the shooting speed in the resistance-neurofeedback group compared to the resistance group(P=0.0124) and the stability in the resistance-neurofeedback group compared to the resistance group(P=0.0315) and neurofeedback(p =0.0001) has been better.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neurofeedback
  • Shooting speed
  • Stability
  • Shooting score
  • Accuracy

Smiley face

دلفانی‌خان، ف.  (1392). اسکت: نرم‌افزار تمرین و ارزیابی تیراندازی. تهران. نشر: آجرلو.
محمدی، م.  طاهری، ح. و سهرابی، م. (1395). تأثیر یک دوره تمرینات نوروفیدبک بر قابلیت تشخیص خطا و عملکرد تیراندازان ماهر. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 12(23), 27-38.
اسکندری، م. عبدلی، ب. نظری، م. و واعظ موسوی، م. (1389). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد تیر و کمان مبتدی: یک مطالعه دوسو کور. فصلنامه رفتار حرکتی،2(5).
Cheng, M.-Y., Wang, K.-P., Hung, C.-L., Tu, Y.-L., Huang, C.-J., Koester, D. (2017). Higher power of sensorimotor rhythm is associated with better performance in skilled air-pistol shooters. 32, 47-53.
Di Fronso, S., Robazza, C., Bortoli, L., Comani, S., Bertollo, M. J. J. o. s. s., & medicine. (2016). Neural markers of performance states in an olympic athlete: an EEG case study in air-pistol shooting. 15(2), 214.
Ehsanbakhsh, H. J. M. S., & Tactics. (2018). The effect of physical fitness exercises on improving the shooting performance of military personnel (Case study: One of the army ranger units). 13(42), 169-184.
Faghfouriazar, M. J. M. P. (2021). The effect of neurofeedback training on skilled archers’ competitive performance of military families. 12(48), 7-19.
Fallah, M., Moghadas Tabrizi, Y., & Gharayagh Zandi, H. J. N. (2018). The Effects of Neurofeedback training on Attention and performance in free throw skill. 4(13), 97-108.
Gallicchio, G., Cooke, A., Ring, C. J. S., Exercise,, & Psychology, P. (2016). Lower left temporal-frontal connectivity characterizes expert and accurate performance: High-alpha T7-Fz connectivity as a marker of conscious processing during movement. 5(1), 14.
Gong, A., Nan, W., Yin, E., Jiang, C., & Fu, Y. J. F. i. h. n. (2020). Efficacy, trainability, and neuroplasticity of SMR vs. Alpha rhythm shooting performance neurofeedback training. 14, 94.
Hatfield, B. D., Landers, D. M., & Ray, W. J. J. P. (1987). Cardiovascuiar‐CNS interactions during a self‐paced, intentional attentive state: elite marksmanship performance. 24(5), 542-549.
Janelle, C. M., Hillman, C. H., Apparies, R. J., Murray, N. P., Meili, L., Fallon, E. A., . . psychology, E. (2000). Expertise differences in cortical activation and gaze behavior during rifle shooting. 22(2), 167-182.
Kanna, S., & Heng, J. (2009). Quantitative EEG parameters for monitoring and biofeedback during rehabilitation after stroke. Paper presented at the 2009 IEEE/ASME International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics.
Keizer, A., Verschoor, M., Verment, R., & Hommel, B. J. I. J. o. P. (2010). The effect of gamma enhancing neurofeedback on measures of feature-binding flexibility and intelligence. 75, 25-32.
Kerick, S. E., Douglass, L. W., Hatfield, B. D. J. M., Sports, S. i. (2004). Cerebral cortical adaptations associated with visuomotor practice. 36(1), 118-129.
Konttinen, N., Landers, D., Lyytinen, H. J. S. j. o. m., & sports, s. i. (2000). Aiming routines and their electrocortical concomitants among competitive rifle shooters. 10(3), 169-177.
Kraemer, W. J., Ratamess, N. A. J. M., sports, s. i. (2004). Fundamentals of resistance training: progression and exercise prescription. 36(4), 674-688.
Landers, D. M., Petruzzello, S. J., Salazar, W., Crews, D. J., Kubitz, K. A., Gannon, T. L.,... Exercise. (1991). The influence of electrocortical biofeedback on performance in pre-elite archers.
Lawrence, J. J. N. Y. F., NYU medical center, & lab, b. r. (2002). Neurofeedback and your brain: A beginner’s manual.
Liu, Y., Harihara Subramaniam, S. C., Sourina, O., Shah, E., Chua, J., & Ivanov, K. (2018). NeuroFeedback training for enhancement of the focused attention related to athletic performance in elite rifle shooters. In Transactions on Computational Science XXXII: Special Issue on Cybersecurity and Biometrics (pp. 106-119): Springer.
Mikicin, M. J. B. H. K. (2015). The autotelic involvement of attention induced by EEG neurofeedback training improves the performance of an athlete’s mind. 7(1).
Norouzi, E., Hosseini, F., Vaez Mousavi, M. (2018). The Effect of Neurofeedback Training on Sport Performance Enhancement and Conscious Motor Processing in Skilled Dart Players. 10(1), 139-157.
Paul, M., Ganesan, S., Sandhu, J., Simon, J. (2012). Effect of sensory motor rhythm neurofeedback on psycho-physiological, electro-encephalographic measures and performance of archery players. 4(02), 32-39.
Peljha, Z., Michaelides, M., & Collins, D. (2018). The relative importance of selected physical fitness parameters in Olympic clay target shooting.
Ratamess, N. (2021). ACSM's foundations of strength training and conditioning: Lippincott Williams & Wilkins.
Scribner, D. R., Wiley, P. H., & Harper, W. H. (2007). The effect of continuous operations and various secondary task displays on soldier shooting performance. Retrieved from
Spancken, S., Steingrebe, H., & Stein, T. J. P. O. (2021). Factors that influence performance in Olympic air-rifle and small-bore shooting: A systematic review. 16(3), e0247353.
Thomas, J. J. F., NYU Medical Center, & Medicine, A. E. C. o. (2002). Neurofeedback and your brain: A beginner’s manual.
Vercruyssen, M., Christina, R. W., & Muller, E. J. J. o. h. e. (1989). Relationship of strength and precision in shooting activities. 18(2), 153-168.
Vine, S. J., Moore, L. J., Cooke, A., Ring, C., & Wilson, M. R. J. I. J. S. P. (2013). Quiet eye training: A means to implicit motor learning. 44(4), 367-386.
Wackerhage, H., Smith, J., Wisneiwski, D. (2017). Molecular exercise physiology. 430-440.
Wang, Y., & Huang, T. (2006). Effects of neurofeedback training on EEG and pistol shooting performance. Paper presented at the Conference for Chinese Society of Sport Psychology, Wuhan, China.
Xiang, M.-Q., Hou, X.-H., Liao, B.-G., Liao, J.-W., Hu, M. (2018). The effect of neurofeedback training for sport performance in athletes: A meta-analysis. 36, 114-122.